Löytyykö selkeää opasta jossa opastetaan kuvan käyttöoikeuksista eri tilanteissa. mm. opinnäytetöissä ja ohjausmateriaalissa, jota käytetään oppilaitoksen…

Kysytty

Löytyykö selkeää opasta jossa opastetaan kuvan käyttöoikeuksista eri tilanteissa. mm. opinnäytetöissä ja ohjausmateriaalissa, jota käytetään oppilaitoksen ulkopuolella? Kuvat voivat olla paperijulkaisuista ja www-sivuilta. Milloin siis voi käyttää kuvia ilmaiseksi ja milloin niistä täytyy maksaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslaki on Suomen laki -teoksen I-osassa, kohdassa Yr 401. Kirjaa ei tosin voi kauhean selkeäksi väittää, mutta kyllä sieltä löytyvät pykälät Valokopiointi, Kappaleiden valmistaminen opetustoiminnassa , Tietokoneohjelmia ja tietokantoja koskevia erityissäännöksiä jne. Itselleen asiaa voi ehkä selkiyttää teoksen: Niiranen, Valtteri: Tekijänoikeuden tietosanakirja avulla.
Se on tosin vain hakusanaluettelo, mutta kunkin hakusanan, esim. valokuva, kohdalla annetaan viitteitä teoksiin tai toisiin hakusanoihin; kirja on vuodelta 1998. Tekijänoikeuslaki on muuttumassa, joten varminta lienee seurata tilannetta internetin välityksellä, sieltä löytyy sivuto osoitteesta http://www.minedu.fi/OPM/Tekijaenoikeus/?lang=fi .