Onko saksalaisen klassiseen musiikkiin erikoistuneen levymerkin Deutsche Grammophonin tuotannosta julkaistu historiikkia ja / tai discografiaa?

Kysytty

Onko saksalaisen klassiseen musiikkiin erikoistuneen levymerkin Deutsche Grammophonin tuotannosta julkaistu historiikkia ja / tai discografiaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisista kirjastoista löytyy joitain teoksia koskien Deutsche Grammophon -levy-yhtiötä. Vanhempien kirjojen kuvailutiedot ovat usein vähäiset, jolloin sisällöstä ei saa juuri tietoa.

State of the art - Deutsche Grammophon : The story = Die Geschichte (Verlhac, p2009) on Deutsche Grammophon -levy-yhtiön toimintaa ja levytyksiä kautta aikojen esittelevä englannin- ja saksankielinen teos. Se sisältää myös mm. esittelyjä Deutsche Grammophonin levytyksissä esiintyneistä taiteilijoista. Kirjan liitteenä on 6 CD-äänilevyä.

Musiikin helmiä : laaja äänilevyvalikoima 1965 (Deutsche Grammophon Gesellschaft, 1965) sisältää äänilevyluettelon ja elämäkerrallisia tietoja säveltäjistä.

Musik sprache der Welt : eine Schallplattensammlung aus Oper und Konzert (Deutsche Grammophon Gesellschaft, 1962) on ilmeisesti Deutsche Grammophonin samannimiseen levyyn liittyvä kirja.

Lisäksi löytyvät kirjat A catalogue of vocal recordings from the 1898-1925 German catalogues of the Gramophone Company Limited, Deutsche Grammophon A.-G (Greenwood Press, 1978), Archiv Produktion : musikhistorisches Studio der Deutschen Grammophon Gesellschaft, 1963  ja Singers on the yellow label : Maria Stader, Elfride Trötschel, Annelies Kupper, Wolfgang Windgassen, Ernst Haefliger, Josef Greindl, Kim Borg : discographies (John Hunt, 2003).

Kirjojen saatavuustiedot löytyvät Finnasta: finna.fi