Onko rangaistavaa kritisoida julkisesti, työnantajan lähettämää, luotamukselliseksi luokitellun kirjeen sisältöä esimerkiksi keskustelufoorumin välityksellä…

Kysytty

Onko rangaistavaa kritisoida julkisesti, työnantajan lähettämää, luotamukselliseksi luokitellun kirjeen sisältöä esimerkiksi keskustelufoorumin välityksellä tai ylipäätänsä keskustella asiasta asiaankuulumattomien ulkopuolisten tahojen kanssa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Työsopimuslain 3 luvussa säädellään työntekijän velvollisuuksista. 3 luvun 1 §:n mukaan "Työntekijän on toiminnassaan vältettävä kaikkea, mikä on ristiriidassa hänen asemassaan olevalta työntekijältä kohtuuden mukaan vaadittavan menettelyn kanssa." Tämä ns. lojaliteettivelvollisuus käsittää kiellon loukata työnantajan liikesalaisuuksia. Työnantajan liike- ja ammattisalaisuuksille annetaankin erikseen suojaa työsopimuslain 3 luvun 4 §:ssä: "Työntekijä ei saa työsuhteen kestäessä käyttää hyödykseen tai ilmaista muille työnantajan ammatti- ja liikesalaisuuksia."

Ajantasainen työsopimuslaki löytyy Finlex-tietopankista: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055?search%5Btype%5D=pi…

Ammatti- ja liikesalaisuuksista säädellään myös esim. laissa sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa ja rikoslaissa. Yrityssalaisuuden rikkominen ja väärinkäyttö on säädetty rangaistavaksi rikoslain 30 luvun 5-6 §§:ssä.

Rikoslaki Finlexissä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001
Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa ajantasaisena Finlexissä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19781061

Meillä on Eduskunnan kirjaston kokoelmissa runsaasti työoikeudellista ja yrityssalaisuuteen liittyvää kirjallisuutta joista edellä mainittuihin säädöksiin liittyen saa lisävalaistusta.

Kysymykseesi liittyen sinua saattaisi kiinnostaa seuraava tapaus: Helsingin sanomissa on 22.2.2011 uutisoitu Helsingin käräjäoikeuden ratkaisu, jossa yritys on nostanut kanteen työntekijänsä kielteisestä Facebook-kirjoittelusta. Oikeus katsoi syytetyn rikkoneen työntekijän lojaliteettivelvollisuutta. Korvauskanne kuitenkin hylättiin, koska ei pystytty todistamaan, että kirjoittelusta olisi syntynyt työnantajalle vahinkoa.

Helsingin sanomien artikkeli verkossa: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ty%C3%B6nantaja+ei+saa+korvauksia+ty…