Otsikko
Onko omakotitalossa sellainen tulisija (takka, kiuas jne.), jota ei lainkaan käytetä, kuitenkin nuohoutettava määrävälein? Jos on, niin miksi?

Kysytty

Onko omakotitalossa sellainen tulisija (takka, kiuas jne.), jota ei lainkaan käytetä, kuitenkin nuohoutettava määrävälein? Jos on, niin miksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pelastustoimen nettisivuilta löytyi vastaus kysymykseesi:

"Sisäasiainministeriön määräyksessä nuohouksesta todetaan mm. seuraavaa: Kerran vuodessa nuohotaan kiinteällä polttoaineella, useammilla polttoaineilla tai raskasöljyllä toimiva tulisija hormeineen. Suuluukuttoman takan tulipesän nuohooja puhdistaa vain, mikäli kiinteistön omistaja tai haltija siitä nuohoojan kanssa erikseen sopii.

Jos takkaa ei käytetä ja se on vain sisustuselementtinä ja sen pystyy kiistattomasti osoittamaan, kannattaa asiasta keskustella paikalle tulevan nuohoojan kanssa. Suomen olosuhteissa käyttämätön hormi voi ajan kuluessa tosin rappeutua myös itsestään."

Kysymys ja vastaus löytyvät kokonaisuudessaan osoitteesta:
http://www.pelastustoimi.fi/neuvontapalvelu/2229

Lomakoti.fi -sivustosta löytyy hyvä tietopaketti tulisijojen ylläpidosta ja nuohouksesta:
http://www.lomakoti.fi/?sc=2456&sa=3264