Onko tehty tutkimusta kivikautisten liesien kivilajikoostumuksesta ja niiden lämmönvaraamis ja -johtumisominaisuuksista? Liittyy paitsi arkeologiaan, myös…

Kysytty

Onko tehty tutkimusta kivikautisten liesien kivilajikoostumuksesta ja niiden lämmönvaraamis ja -johtumisominaisuuksista? Liittyy paitsi arkeologiaan, myös geologiaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aivan täysin hakemanlaistasi tutkimusta ei ole Suomessa tehty. Aiheen taustoitukseen sopii Georg Haggrén, Petri Halinen, Mika Lavento, Sami Raninen & Anna Wessman: Muinaisuutemme jäljet: Suomen esi- ja varhaishistoria kivikaudelta keskiajalle. Gaudeamus, 2015.

Liitteessä on teoksia, jotka löytyivät liedet- tai tulisijat ja kivikausi -haulla Melindasta ja Fennicasta.

Jos tutkimuskohde koskee Suomea, kannattaa tarkastaa myös Geologian tutkimuskeskuksen kirjaston anti, asiasanalla kivikausi. Tässä linkki sinne: https://gtk.verkkokirjasto.fi/web/arena/welcome