Otsikko
2,5-vuotiaani on kiinnostunut valaista (ja muista merenelävistä). Löytyykö tästä aiheesta jotain kivaa tietokirjaa lapselle? Entä kivilajeista?

Kysytty

2,5-vuotiaani on kiinnostunut valaista (ja muista merenelävistä). Löytyykö tästä aiheesta jotain kivaa tietokirjaa lapselle?

Entä tuleeko mieleen sopivaa kirjaa viisivuotiaalle, jota kiinnostavat kivilajit?

Vastaus

Vastattu

Valaat ja merenelävät:

Merenelävistä löytyy monenlaista tietokirjaa lapsille. Tässä niistä muutamia:

  • Claybourne, Anna: Eläinten jännä maailma (merenelävien lisäksi nisäkkäitä)
  • Cruz, Carlos da: Kalojen mitalla
  • Dods, Emma: Ihmeelliset eläimet (merenelävien lisäksi nisäkkäitä)
  • Jenkins, Martin: Eläinten palkintogaala (merenelävien lisäksi nisäkkäitä)
  • Rheene, Barbara van: Valtavat valaat

Myös paksulehtisissä kirjoissa on kivoja, värikkäitä kuvia sisältäviä kirjoja merenelävistä, kuten:

  • Ng, Neiko: Meren eläviä
  • The Boy Fitz hammond: Kaikenlaisia asioita!

Kivilajit:

Kivilajeista löytyi melko vähän pienille lapsille suunnattuja kirjoja. Seuraavat tietokirjat saattavat löytyä niin lasten-, nuorten kuin aikuistenkin osastoilta, kirjastosta riippuen:

  • Challoner, Jack: Kivet ja mineraalit
  • Hynes, Margaret: Kivet ja fossiilit
  • Kivet & fossiilit
  • Korhonen, Paavo: Kiviopas
  • Taipale, Kalle: Kivet : Etsijän ja keräilijän opas
  • Taipale, Kalle: Kivet ja mineraalit Suomen luonnossa
  • Tola, Jose: Fossiilit ja mineraalit
  • Virkkunen, Marjatta: Suomen kivet : koru- jalo- ja rakennuskivet (sisältää mm. Suomen maakuntakivet)