Onko olemassa prinsessakirjoja missä prinsessa olisikin vähän "modernimpi"? 4-vuotias tyttäreni on hulluna prinsessoihin, mutta itse en kestä kirjoja missä…

Kysytty

Onko olemassa prinsessakirjoja missä prinsessa olisikin vähän "modernimpi"? 4-vuotias tyttäreni on hulluna prinsessoihin, mutta itse en kestä kirjoja missä prinssit tulevat aina pelastamaan ja joita varten tehdään kaikkensa. Etsin reipasta ja itsenäistä prinsessaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähinnä tuli mieleen Disneyn prinsessoista viimeisin eli Merida. Merida seikkailee animaatioelokuvassa "Urhea" ja samasta elokuvasta on tehty myös samanniminen kuvakirja. Merida on selvästi toisenlainen kuin aikaisemmat prinsessat Tuhkimo, Lumikki tai Ruusunen. Merida on skotlantilainen prinsessa, jonka pitäisi valita itselleen prinssipuoliso, mutta asia ei kiinnosta häntä ollenkaan. Hän haluaa mieluummin säilyttää vapautensa. Sadussa on myös muita "moderneja" piirteitä kuten tyttären ja äidin kimurantti suhde. Tarina ei myöskään lopu siihen, että prinsessa löytää prinssinsä, vaan Merida jää itsenäiseksi.
Yritin etsiä myös muita vastaavia, mutta en löytänyt. Valtaosa prinsessatarinoista noudattaa perinteistä kaavaa prinsseineen ja pariutumisineen.

3 ääntä

Kommentit

Per Gustavssonin kuvakirjoissa on stereotyypit rikkovia prinssejä ja prinsessoita, samoin Babette Colen prinsessa Hoksnokka -sarjassa. Myöskään animaatioleffojen Shrek ja Frozen prinsessat eivät ole mitään perinteisiä seinäruusuja.

Patricia C. Wreden kirja Lohikäärmeen prinsessa on kuvaus itsenäisen prinsessan päätöksestä ryhtyä prinssin sijaan lohikäärmeen kumppaniksi.