Etsiskelen kahta lastenkirjaa, jotka ainakin jo 80-luvulla käytössä. Toinen kertoi 10 tai 12 prinsessasta, jotka asuivat maan alla ja saivat liikkua vain öisin…

Kysytty

Etsiskelen kahta lastenkirjaa, jotka ainakin jo 80-luvulla käytössä. Toinen kertoi 10 tai 12 prinsessasta, jotka asuivat maan alla ja saivat liikkua vain öisin. Prinssi sattui näkemään yhden heistä ja seurasi näkymättömän viitan avulla heitä salaiseen maailmaan.

Toinen oli valokuvakirja posliininukke Matildasta ja nukke Ursulasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Ensimmäinen kirja on varmaankin Grimmin 12 tanssivaa prinsessaa, josta on olemassa uudempia versioita ja vuonna 1978 tehty kuvakirja. Sitä on saatavissa ainakin Jyväskylän kaupunginkirjaston lasten- ja nuortenosastonvarastosta sekä Halssilan, Huhtasuon, Keltinmäen ja Kortepohjan lähikirjastoista. Toiseen kysymykseen emme löytäneet vastausta. Kirjaa kannattaa kysyä vileä esim. Suomen nuorisokirjallisuuden instituutista Tampereelta sähköpostilla: sni@sci.fi