Muistan lapsuudestani 80- luvun lopusta / 90-luvun alusta lastenkirjan jossa seikkaili kaksi hiirtä. Paljoa en tuosta sadusta muista, mutta kirjaa piti lainata…

Kysytty

Muistan lapsuudestani 80- luvun lopusta / 90-luvun alusta lastenkirjan jossa seikkaili kaksi hiirtä. Paljoa en tuosta sadusta muista, mutta kirjaa piti lainata kerta toisensa perään. Hiiret olivat ruskeita ja niillä oli hoikat pitkät jalat ja kädet. Satuun liittyi jotenkin piippu josta tuprusi savua. Kirja saattoi olla neliön mallinen "pikkukirja", tekstiä oli suht vähän ja sivut ohuesta paperista. Mikähän satu voisi olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä saattaisi olla Erwin Moserin kirja Lumimies, joka on ilmestynyt vuonna 1988. Siinä on tarina Mäyrän luolassa, jossa on savuava piippu. Hiiret ovat Manne ja Vili - toinen on ruskea, toinen harmaa. Hiirillä on hoikat, pitkät jalat ja kädet.

Manne ja Vili -sarjassa ilmestyi myös kolme muuta kirjaa: Lentävä hattu, Puunrunkotalo ja Suuri sieni. Kaikki kirjat ovat melko pienikokoisia.