Onko olemassa satua varpusesta, talitintistä tai punatulkusta? Muistaakseni olen joskus lukenut jonkun varpussadun (kuvakirja) ja talitintistä pidemmän…

Kysytty

Onko olemassa satua varpusesta, talitintistä tai punatulkusta? Muistaakseni olen joskus lukenut jonkun varpussadun (kuvakirja) ja talitintistä pidemmän unikirjaksi sopivan.
Eikö kirjaston sivuilla ole enää lasten satuarkistoa, josta pystyy itse hakemaan aiheeseen liittyviä satuja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Satuja ja kuvakirjoja varpusista:

Fisker, Robert: Petteri putoaa pesästä (WSOY, 1978); Petteri lähtee maailmalle (WSOY, 1979)
Delahaye, Gilbert: Martine ja varpunen (Kirjalito, 1993)
Doney, Meryl: Pieni hätäilevä varpunen (useita painoksia, mm. Arkki, 2006)
Haavio, Martti: Pääskynen ja varpunen (sis. teokseen Haavio: Iloinen eläinkirja, eli, Kaksitoista viisasta mestaria, WSOY 2002)
Lindgren, Barbro: Pikku varpunen (Tammi, 1979)
Omalaatuinen varpunen : japanilainen satu (sis. kokoelmaan Harakan aarre ja muita lintusatuja, WSOY 1999)
Pakkanen, Kaija: Varpusen uusi koti (sis. kokoelmaan Tammen suuri satukirja, Tammi 2002)

Satuja talitiaisista:

Korolainen, Tuula: Tinttirockia (sis. kokoelmaan Tammen kultaiset sadut : satuja musiikista, Tammi 2007)
Liipola, Vappu: Tiina Talitintti (sis. kokoelmaan Pieni aarreaitta 2, WSOY 1992)
Nissinen, Aila: Timo Talitintin ulkomaanmatka (sis. kokoelmaan Tammen suuri satukirja, Tammi 2002)
Pakkanen, Kaija: Kun Tintteri erehtyi (sis. mm. kokoelmaan Suomalaisten satujen helmiä 2, Kirjapaja 2001, ja teokseen Pakkanen, Kaija: Joka oksalla satu, Metsälehti 1999)
Roine, Raul: Tiainen karhun korvassa (sis. kokoelmaan Tarinoita Metsolan väestä : Suomen kansan eläinsatuja, WSOY 1964)
Suonio, Mirjami: Tinttisen ahneet lapset (sis. teokseen Suonio: Mirri-tädin satuja, 1958)

Pidempi talitiaisista kertova kirja voisi olla Aila Nissisen Talitintin tornitalo (Otava 1966, uusi painos 1979).

Satuja punatulkuista:

Blyton, Enid: Pysy poissa! (sis. teokseen Blyton, Tammen siimeksessä, Kirjalito 1991)
Korolainen, Tuula: Punatulkku (sis. teokseen Korolainen, Kuono kohti joulua, Lasten keskus 2006)
Lumme, Leena: Hannan lintupäiväkirjasta (Otava, 2005)
Rautakoura, Raikku: Lumitanssi ja kolme hiljaista (sis. teokseen Rautakoura: Naavakuninkaan maassa, WSOY 1983)

Kaipaamaanne Pirkanmaan kirjastojen Satumetso-hakua ei enää ole käytettävissä, mutta PIKI-verkkokirjastoon on tulossa erillinen haku saduille ja kuvakirjoille. Valitettavasti vielä ei ole tiedossa, milloin se saadaan käyttöön.

PIKI-verkkokirjastosta eri aiheisia satuja voi hakea esim. laittamalla yläreunan pikahakuun haluamansa sanan (esim. varpunen tai linnut) ja lisäksi satujen luokkanumeron (85.12, kuvakirjoilla 85.22).