Otsikko
Onko olemassa palvelua, josta saisi tilattua omat potilastietonsa, joita ei ole näkyvissä OmaKanta palvelussa? Eli kaikkia potilastietoja omasta syntymästä…

Kysytty

Onko olemassa palvelua, josta saisi tilattua omat potilastietonsa, joita ei ole näkyvissä OmaKanta palvelussa? Eli kaikkia potilastietoja omasta syntymästä OmaKannan käyttöönottoon asti?

Vastaus

Vastattu

OmaKanta on ainut palvelu, josta voi keskitetysti saada potilastietoja. Kaikkia tietoja OmaKannassa ei ole, sillä siinä ovat potilastiedot siitä lähtien, kun terveydenhuollon yksikkö on liittynyt Kanta-palveluihin.​

Potilastieojasi voit kysyä niistä terveydenhuollon palveluista, joita olet käyttänyt. Syntymätiedot siis siitä sairaalasta, jossa synnyit jne.

Lisää tietoa OmaKanta-palvelusta https://www.kanta.fi/​

6 ääntä

Kommentit

Terveystietoja on aiemmin säilytetty hyvin vähän. Kaikkien terveystietojen säilytys on tullut lakiin vasta kun tietotekniikka on tehnyt sen mahdolliseksi, eli vasta melko hiljattain.

Omien terveystietojen tilaamiseen on olemassa lomake, mutta esimerkiksi suomi.fi-palvelusta se löytyy vain alueellisten terveyspalveluiden kautta. En ole koskaan tarkistanut, onko lomake silti sama kaikilla alueilla. Omalta tervyesasemalta voi löytyä henkilö, joka on erityisesti perillä arkistotietojen tilaamisesta, ja joka voi auttaa, mutta silloin täytyy olla tarkkana, että tilaa tiedot itselleen. Terveydenhuoltoon tilattuista arkistopapereista ei ole lupa antaa kopiota asiakkaalle. Asiakkaalle itselleen lähetettävistä papereista käsittääkseni poistetaan sellaiset tiedot, jotka liittyvät muihin henkilöihin (esim. lapsen tiedoista poistetaan äidistä esille tulleet tiedot).

Minkä tahansa kuukauden 8:ntena, 18:ntena tai 28:ntena päivänä syntyneiden terveystietoja on Suomessa aikoinaan määrätty pysyvästi säilytettäviksi tutkimustarkoituksessa. Saavatko kyseiset henkilöt itse sieltä vanhoja tietojaan, tätä ei kerrottu Kansallisarkiston koulutuksessa jossa asia tuli esiin.

Vanhojen (paperisten) arkistojen vienti Kanta-palveluihin on vasta alkamassa: https://www.kanta.fi/blogi/-/asset_publisher/1QjC602jKPR6/content/vanha…

Kun itse pyysin lapsuusajan terveystietoja, niitä löytyi vain kahdesta paikasta, ja niistä toisessa tiedoista oli säilytetty vain osa. Onneksi ne säilyneet tiedot kuitenkin olivat kaikkein tärkeimmästä päästä.