Potilastietojani on katseltu asiattomasti. Mitä teen?

Kysytty

Tilasin ja sain lokitiedoston Omakannasta. Tietojani ovat katsoneet asiattomat henkilöt.

Voiko asiasta tehdä suoraan rikosilmoituksen?

Vastaus

Vastattu

HUSsin sivusto kertoo näin:"Jos epäilet, että tietojasi on käsitelty ilman perustetta, voit pyytää asiasta kirjallisen selvityksen Selvityspyyntö potilastietojen käsittelystä -lomakkeella. Kirjallisen selvityksen voit pyytää myös vapaamuotoisesti. Kumpaa tapaa tahansa käytät, kirjaa perusteet ja tiedossasi olevat seikat, joiden perusteella pyydät selvitystä. Selvityspyynnön voi tehdä myös huoltaja tai muu laillinen edustaja." HUS

Selvityspyyntö lomake tai vapaamuotoinen pyyntö kelpaavat yhtä hyvin.

Iltalehti kertoo artikkelissaan:"

Jos koet, että potilastietojasi on käytetty väärin, voit tehdä poliisille tapauksesta rikosilmoituksen. Kyseessä voi olla henkilörekisteririkos, josta voi saada sakkoja tai enintään vuoden vankeutta.

– Näistä tulee yleensä muutamia kymmeniä päiväsakkoja, jos havaitaan tällainen luvaton henkilötietojen käsittely, tietosuojavaltuutettu Aarnio sanoo.

Hän muistuttaa, että tietosuojavaltuutetun toimistoon voi myös olla yhteydessä mahdollisista väärinkäyttötapauksista, jos asiaa ei halua viedä poliisille.

– Me arvioimme tilanteen ja mietimme oman toimivaltamme puitteissa, mitä siinä tilanteessa voidaan tehdä, Aarnio sanoo." IL 24.2.22 Linda Laine

Poliisille kannattaa aina tehdä rikosilmoitus, jos epäilee rikosta.