Otsikko
Onko olemassa ohjekirjaa tai tietokirjaa hyvän näyttelyn kokoamisen tai rakentamisen taidosta? En tarkoita ensisijaisesti taidenäyttelyä, vaan esim jonkin…

Kysytty

Onko olemassa ohjekirjaa tai tietokirjaa hyvän näyttelyn kokoamisen tai rakentamisen taidosta? En tarkoita ensisijaisesti taidenäyttelyä, vaan esim jonkin kokoelman tai aiheen ympärille koottavaa näyttelyä.

Vastaus

Vastattu

Näyttelyiden rakentamiseen liittyviä kirjoja kannattaa hakea kirjastojen aineistotietokannoista asiasanoilla näyttelysuunnittelu, näyttelytekniikka ja somistus.
Pienimuotoisten näyttelyiden kokoamiseen löytyä apua esimerkiksi kirjoista Visusti kirjastossa : visuaalisesti houkuttelevat esillepanot ja tilaratkaisut (Nyholm 2020) ja Visualistin työkalupakki: tietopaketti näyteikkunan somistamiseen ja tuotteiden esillepanoon myymälässä (Hirvi 2009).