Otsikko
Tässä melko vaikea kysymys. Kuka 1900-luvun alkupuolella, II maailmansotaa edeltävänä aikana, Jyväskylässä elänyt nuori villi nainen kuohutti ympäristöä mm…

Kysytty

Moi, tässä melko vaikea kysymys. Kuka 1900-luvun alkupuolella, II maailmansotaa edeltävänä aikana, Jyväskylässä elänyt nuori villi nainen kuohutti ympäristöä mm. soutelemalla alasti Äijälänsalmessa? Hän oli muistaakseni herrasväkeä, ei ainakaan ihan rahvasta. Hänestä kerrottiin jossain kirjassa jonka joskus lainasin kirjastosta. En tietysti enää millään muista nimeä enkä kirjaakaan.

Sen kuitenkin tiedän, että hän _ei_ ollut Kuokkalan kartanon Sigrid Säthrenin tytär Solveig eli "Pupu" (Elvi Solveig Palin, os. Säthren, 3.5.1897-1933). Hän oli myöskin melkoisen villi tapaus - ratsasti mm. hevosella sisään Seurahuoneelle tarkistaakseen voileipäpöydän. Hänen villit tempauksensa tapahtuivat aiemmin kuin tämän toisen.

Tarvitsisin tietoa historiallis-fiktiiviseen-novellisarjaani. Ko. henkilöitä en siinä suoraan käytä, enkä heidän nimiään, mutta heidän mainioista tempauksistaan ottaisin toki mallia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yritin etsiä kyseisestä naisesta tietoja muun muassa Google- sekä Finna-hakuja käyttäen, mutta ei lykästänyt. Yksi lupaava väylä etsiä tietoa tällaisesta nimenomaan paikallisesti kuohuttaneesta ilmiöstä on tutustua Jyväskylän kaupunginkirjaston Jyväskylä-kokoelmaan; kyseinen kokoelma pitää sisällän sekä Jyväskylän paikallishistoriaa koskevia kirjoja että laajan valikoiman Jyväskylän paikallislehtiä. Monet vanhat lehdet ovat saatavilla mikrofilmattuina, ja niitä voi lukea mikrofilmilukulaitteella, jonka voi varata joko kirjaston asiakaspalvelussa tai puhelimitse, mutta monet lehdet ovat saatavilla myös fyysisesti Jyväskylän pääkirjaston varastosta. Myös Jyväskylän ylipiston kirjaston kautta voi etsiä tietoa vanhoista lehdistä - erityisen hyödyllinen voi olla kyseisen organisaation tarjoama Keski-Suomen sanomalehtiartikkelihakemisto, joka sisältää viitetiedot kaikkien Jyväskylässä vuosina 1891-1921 ilmestyneiden sanomalehtien artikkeleista (Kaupunginkirjasto tarjoaa samankaltaisen hakemiston, mutta Keskisuomalaisen ja Keski-Suomen Iltalehden artikkeleista 1950-luvulta 1980-luvulle.).

0 ääntä

Kommentit

Kaikki toista maailmansotaa edeltävän ajan suomalaiset lehdet, myös Jyväskylän seudulta, löytyvät nykyään myös digitaalisina ja ovat avoimesti käytettävissä: https://digi.kansalliskirjasto.fi/etusivu

Ainakaan mitään vaivalloisia mikrofilmejä ei enää kannata niiden osalta käyttää, kun tämäkin vaihtoehto on olemassa.

Lehtiarkistot tiedän, mutta eihän tuollaisia asioita olisi tuon ajan lehdissä ikinä kehdattu mainita!

Mutta löysin vastauksen. Olin tänään pari tuntia kirjastossa ja kävin läpi Jyväskylä-kokoelmaa. Aiemmin lukemani lähde löytyi: Kuokkala-kirja: Elämää ja ihmisiä Survon pelloilta suksitehtaalle. 2002. Toim. Esa Sironen.

Ja selvisi, että sama hurja nuori nainen, Solveig os. Säthren, oli sittenkin kyseessä! Alastonmelontaa Äijälänjoella ei vain toisessa lähteessäni (Kuokkalan kartanon kirja) mainittu. Hän myös ampui diplomaattikutsuilla Tanskassa Saksan suurlähettilästä silmään sitruunan siemenellä, ja ratsasteli hurjana pelloilla ja ampui variksia suoraan hevosen selästä.