Onko olemassa kirjaa, jossa olisi kootusti valtion rakennusten piirustuksia (ennen kaikkea esim. VR:n pienempiä rakennuksia, asemapäällikön talo, vajat,…

Kysytty

Hei, onko olemassa kirjaa, jossa olisi kootusti valtion rakennusten piirustuksia (ennen kaikkea esim. VR:n pienempiä rakennuksia, asemapäällikön talo, vajat, puuliiteri, varastorakennukset yms). Haluaisin hyödyntää mökilläni jo suunniteltujen kauniiden rakennusten tyylisuuntaa. Missä arkistossa näitä piirustuksia säilytetään, jos niitä ei ole missään teoksessa kootusti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisten julkisten rakennustan piirustuksia on koottuna ainakin Rakennushallituksen piirustuksiin. Piirustukset ovat osa Kansallisarkiston kartta- ja piirustuskokoelmaa ja niihin voi tutustua Kansallisarkiston Rauhankadun toimipisteessä.  Piirustusarkisto sisältää noin 60 000 arkkitehti- ja rakennuspiirustusta, jotka ovat valmistuneet rakennushallituksen ja sen edeltäjien toiminnan tuloksena. Piirustuksia on pääosin vuosilta 1811–1929 ja ne kuvaavat julkisia rakennuksia. Suurin osa piirustuskokoelmasta muodostuu sairaanhoitoalan ja sosiaalihuollon, keskushallinnon ja opetusalan käyttöön tehtyjen rakennusten piirustuksista, mutta myös  esimerkiksi rautatieasemien piirustukset ovat siellä.

Osa aineistosta on digitoitu tai mikrofilmattu. Suuri osa vanhoista korteista on niin huonokuntoisia, että niitä ei saatutkittavakseen ilman erikoislupaa. Aineistoon tutustumisen voi aloittaa vaikka Vakka-arkistotietokannasta. http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/EtuSivu.action. Haku on helpointa aloitta niin, että valitsee Rakennushallituksen arkistonmuodostajaksi ja etsii sitten piirustuskokoelmat, joita voi sitten käydä läpi.

Tietoa Rakennushallituksen piirustuksista

http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Rakennushallituksen_piirustukset