Pappani jäämistöistä löytyi rannekoru, jossa teksti MLE 1928 ja toisella puolella kaiverrus V.N 8.6.28. Selvittelin netistä että kyseessä Maalentoeskadroona…

Kysytty

Pappani jäämistöistä löytyi rannekoru, jossa teksti MLE 1928 ja toisella puolella kaiverrus V.N 8.6.28. Selvittelin netistä että kyseessä Maalentoeskadroona UTTI 1928. Löytyykö jostain siellä opiskelleiden/valmistuneiden nimet. Olisi kiva tietää oliko pappani tosiaan tuolla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Utissa toimi todella Maalentoeskadroona, mutta vain muutaman vuoden ajan 1920-luvun lopulla. Eskadroonan toiminnasta ei ole olemassa laajempaa historiikkia.

Mikäli isoisänne on ollut jollakin erikoiskurssilla, on teoreettisesti mahdollista, että siitä olisi tehty jonkinlainen matrikkeli tai kurssijulkaisu. Tästä emme kuitenkaan löytäneet viitteitä.

Varmimmin isoisänne palveluspaikka selviää sotilaskantakortin avulla, jonka lähisukulainen voi tilata Kansallisarkistosta. Kantakorttiin on kirjattu varusmiespalvelustietojen lisäksi myös mm. palvelusaikaisia terveystietoja sekä mahdollinen osallistuminen viime sotiin.

Tilausohjeet löytyvät Kansallisarkiston sivuilta:
http://www.arkisto.fi/fi/palvelut/selvitykset/tilaa-kantakortti

Ystävällisin terveisin,
Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto