Isäni joutui poika- tai lastenkotiin 1930 luvun alussa. Hänen asuinpaikkansa oli Sorvalissa / Viipurissa eli rajan takaisesta alueesta on kyse. Mistä löytyisi…

Kysytty

Isäni joutui poika- tai lastenkotiin 1930 luvun alussa. Hänen asuinpaikkansa oli Sorvalissa / Viipurissa eli rajan takaisesta alueesta on kyse. Mistä löytyisi tietoa luovutetun Karjalan suomenkielisistä lastenkodeista.
Anne

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voi olla, että lastenkodin arkistot ovat tuhoutuneet sodassa.

Kannattaa kuitenkin kysyä Mikkelin maakunta-arkistosta.
Heillä on tallessa esim. Luovutettujen alueiden luterilaisten kirkkojen kirkonkirjat.
http://www.arkisto.fi/fi/arkistolaitos/maakunta-arkistot/mikkelin-maaku…

Myös Kansallisarkistosta Helsingistä voisi kysellä tietoja, jos tiedät lastenkodin nimen tai sijaintipaikan.

Arkistolaitoksen Portti-sivustosta löytyy seuraava kuvaus:
"Koulukotien ja kasvatuslaitosten arkistot
Arkistolaitoksessa säilytetään useiden valtiollisten ja yksityisten kasvatuslaitosten ja koulukotien arkistoja. Kaikki asiakirjat ovat 1800- ja 1900-luvuilta. Kunnallisten laitosten asiakirjoja säilytetään kuntien omissa keskusarkistoissa.

Kasvatuslaitosten ja koulukotien arkistot sisältävät tietoja laitoksiin sijoitetuista lapsista sekä heidän koulunkäynnistään. Lapsia koskevat asiakirjat ovat käyttörajoitettuja. Arkistot kertovat myös laitoksen toiminnasta ja henkilökunnasta. Monet kasvatuslaitokset toimivat maatiloilla, joten arkistoihin sisältyy usein myös tilanhoitoon liittyvää aineistoa.

Tietoja koulukodeista ja kasvatuslaitoksista sisältyy myös Kansallisarkistossa säilytettäviin kouluhallituksen lastensuojeluosaston ja sosiaali- ja terveysministeriön huolto- ja väestöosaston lastensuojelutoimiston arkistoihin sekä Vankila-asiakirjat -kokoelmaan.

Lisäksi arkistolaitoksessa säilytetään arkistoja joiltakin yksityisiltä yhteisöiltä, jotka ovat ylläpitäneet koulukoteja ja kasvatuslaitoksia. Esimerkiksi Turvattomien lasten kasvattamisyhdistyksen keskuskomitean arkistoa säilytetään Kansallisarkistossa. Yhdistyksen lääninkomiteoiden arkistoja säilytetään puolestaan useissa eri maakunta-arkistoissa."
http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Koulukodit_ja_kasvatuslaitokset