Onko olemassa kirjaa, jossa olisi kasvien esim. anatomian osien nimet englannista suomeksi? Lehtien muotojen nimet englannista suomeksi? Erilaisten kukintojen…

Kysytty

Onko olemassa kirjaa, jossa olisi kasvien esim. anatomian osien nimet englannista suomeksi? Lehtien muotojen nimet englannista suomeksi? Erilaisten kukintojen muotojen nimet englannista suomeksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kajaanin kaupunginkirjastosta löytyy esim.

Biologian sanakirja / Rauno Tirri ... [et al.]. - Uud. laitos, 1. p.. - Helsingissä : Otava, 2001. - 888 s.,
Kirjasta löytyvät termien selitykset suomeksi, termit englanniksi, siinä on lopussa myös englantilais-suomalainen sanasto.

Seuraavassa luonnontieteen sanakirjassa on mukana myös kasvien osia piirroksin, jolloin niitä voi verrata suomenkielisiin teoksiin:
The Hutchinson dictionary of science / edited by Peter Lafferty and Julian Rowe. - London : Hutchinson, 1993. - 678 s.

Alla olevassa kasvianatomian kirjassa on selvät kuvat ja lopussa sanasto:
Terävä, Eija
Kasvianatomia / Eija Terävä, Eira Kanervo ; [toimitus: Anu Karanko]. - Helsinki : Edita, 2008 (Helsinki : Edita Prima). - 205 s. : kuv., S. 181-198: Sanasto

Lehtimuotojen nimiä voi etsiä esim. teoksen
"Rohwer, Jens G.
Tropical plants of the world / Jens G. Rohwer"
alusta ja verrata niitä vaikkapa
"Nylén, Bo
Suomen ja Pohjolan kasvit / Bo Nylén ; piirrokset Nils Forshed ; [suomentaneet: Pentti Alanko...et al.]. - Porvoo : WSOY, 1993."
alussa oleviin kuviin.

Tarkkojen tietojen saamiseksi joutuu selailemaan useampaakin teosta.