Onko olemassa jotakuinkin kattavaa luetteloa, mitä vironkielisiä romaaneja on käännetty suomeksi vaikka viime ja tänä vuonna?

Kysytty

Hei

onko olemassa jotakuinkin kattavaa luetteloa, mitä vironkielisiä romaaneja on käännetty suomeksi vaikka viime ja tänä vuonna?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Fennicasta (Suomen kansallisbibliografiasta) löytyi tämä 26 kirjan luettelo:

Absurdin suurvalta : elämää neuvostojärjestelmässä / Lauri Vahtre ; [suomentanut Turun yliopiston viron kielen opiskelijoiden käännöstyöryhmä: Anna-Maria Rantanen ... et al.]. 2010

Apteekkari Melchior ja Olevisten kirkon arvoitus : rikosromaani vanhasta Tallinnasta / Indrek Hargla ; suom. Jouko Vanhanen. 2011

Atarma : elämäni Siperiassa / Ronald Rüütel ; [suomennos: Arvi ja Outi Tamminen]. 2010

Epätavallinen ja uhkaava luonto / [Mehis Heinsaar ; suomentanut Hannu Oittinen ; kuvittanut Priit Pärn]. 2011

Et ole yksin. VIII / Luule Viilma ; [suomentanut Mare Muhonen]. 2010

Hopeinen aarrearkku : salaseura Divarin toinen tapaus / Mika Keränen ; suomentanut Kaisu Lahikainen ; [kuvitus: Marja-Liisa Plats]. 2010

Kaksikymmentä vuotta Viron-Suomen sillalla / Raul Kuutma ; suomentanut Eero Riuttala. 2011

Keisarin hullu / Jaan Kross ; suomentanut Juhani Salokannel. 2010

Lasnamäen lunastaja / Mari Saat ; suomentanut Tuula Friman. 2011

Maailman napa / teksti ja kuvitus: Joonas Sildre ; idea: Joonas Sildre ja Elina Sildre ; [käännös: Joonas Sildre & Aino Sutinen]. 2011

Merkityt : dokumentaarinen romaani / Arved Viirlaid ; [käännös: Annely Mesikäpp]. 2010

Nainen / Olavi Ruitlane ; suomentanut Hannu Oittinen. 2011

Omalla äänellä / Toomas Hendrik Ilves ; koonnut ja toimittanut Iivi Anna Masso ; osa II:n tekstit suomentaneet Jouko Vanhanen, Petteri Aarnos ja Saska Saarikoski. 2011

Oranssi polkupyörä / Mika Keränen ; suomentanut: Kaisu Lahikainen ; [kuvitus: Marja-Liisa Plats]. 2011

Pietarin tiellä / Jaan Kross ; suomentanut Juhani Salokannel. 2010

Pohjantähden pojat / Arved Viirlaid ; suomentanut Eero Riuttala. 2010

Rakkaat kanssavaeltajat. II / Jaan Kross ; suomentanut Jouko Vanhanen. 2010

Runoutta kahdella kielellä = Luulet kahes keeles / Juhan Smuul ; [Juhan Smuulia esittelevä teksti = Juhan Smuuli tutvustav tekst: Ülo Tuulik ; suomennos: = tõlge soome keelde: Kulle Raig ; julkaisija = väljaandja: Muhun museo = Muhu muuseum]. 2011

Ruttohauta / Ene Mihkelson ; suomentanut Kaisu Lahikainen. 2011

Sama joki / Jaan Kaplinski ; suomentanut Kaisu Lahikainen ; runot suomentaneet Anja Salokannel ja Kaisu Lahikainen. 2010

Seitsemäs rauhan kevät / Viivi Luik ; suomentanut Eva Lille. 2011

Sininen on sinun taivaasi / Mihkel Raud ; suomentanut Jouko Vanhanen. 2011

Sukkakirja : 60 virolaista kirjoneulesukkamallia / [mallit:] Virve Avik ; [tekstit: Reet Piiri, Siire Vanaselja ; suomennos: Minna Hamunen]. 2011

Totuus ja oikeus. IV, Kuolemantanssi / A. H. Tammsaare ; suomentanut ja saatesanan kirjoittanut Juhani Salokannel. 2011

Varjoteatteri : romaani / Viivi Luik ; suomentanut Anja Salokannel. 2011

Viron nurinkurinen vuosisata / Enn Soosaar ; suomentanut Petteri Aarnos. 2011

Kirjoja voi Fennicasta hakea alkukielen ja käännösvuoden mukaan näin:

Valitse tarkennettu haku.
Rajaa julkaisuvuoden mukaan: valitse vuosi, esim. 2009 ja merkitse "suurempi kuin" -merkki (>)
Valitse kieleksi suomi
Valitse aineistotyypiksi kirja
Aseta rajaukset

Kirjoita hakulaatikkoon est ja valitse hakutyyppilaatikosta "Alkup. kieli"

Fennica:
http://fennica.linneanet.fi
Fennican kielikoodit:
https://fennica.linneanet.fi/help/Finnish/language.htm