Otsikko
Onko muka niin, että Hello Kitty -hahmo ei ole kissa? Olen tähän asti luullut sen olevan, koska se kyllä näyttää kissalta. Eli olen mieltänyt sen…

Kysytty

Onko muka niin, että Hello Kitty -hahmo ei ole kissa? Olen tähän asti luullut sen olevan, koska se kyllä näyttää kissalta. Eli olen mieltänyt sen antropomorfiseksi eläimeksi, mutta eikö se sitä ole?

Vastaus

Vastattu

Useinhan lasten kuvakirjojen tai piirrettyjen hahmot ovat eläinhahmoisia, kuten Pipsa Possu, Kissalan Hessu, Maisa-hiiri, Taavi-tiikeri ja niin edelleen. Mutta aika harvoin näillä eläimillä lopulta on mitään tekemistä esikuvaeläintensä kanssa, vaan nämä hahmot elelevät selkeästi ihmiselämää, käyvät koulua, laittavat ruokaa, harjoittelevat sosiaalisia taitoja, vanhemmat käyvät töissä ja niin edelleen.Näin pienten lasten vanhemman kokemuksella on oikeastaan hämmästyttävää miten vähän lapsille suunnatuissa animaatioissa ja kuvakirjoissa käytetään ihmishahmoja, sillä suurin osa hahmoista on ihmisenkaltaisia eläimiä, ihan pottailua ja sosiaalisia taitoja pienille lapsille opettavista kuvakirjoista suosittuihin ja tuotteistettuihin piirrettyihin, kuten Pipsa Possuun.

Ehkä Hello Kittyn kohdalla on kyse tästä ihan samasta? Ehkä tekijä tosiaan on tarkoittanut Hello Kittyn pieneksi tytöksi (kuten epäilemättä Pipsa Possunkin tekijä on tarkoittanut), kuten on itse sanonut. Ehkä kyse on antropomorfisesta eläimestä. Loppujen lopuksihan tulkinta on viime kädessä vastaanottajalla itsellään!

Lähteet:

https://www.npr.org/sections/theprotojournalist/2014/08/28/343962145/is…
https://fi.wikipedia.org/wiki/Antropomorfismi
https://en.wikipedia.org/wiki/Hello_Kitty

2 ääntä

Kommentit

Kannattaa myös muistaa, että ne ovat satuhahmoja.