Haluaisin löytää lastenkirjan, jota luin 1970-luvun lopussa ja jossa mekko kasvoi tytön mukana. Tyttö sai muistaakseni kirjeitä joltain räätäliltä (?) ja…

Kysytty

Hei,
haluaisin löytää lastenkirjan, jota luin 1970-luvun lopussa ja jossa mekko kasvoi tytön mukana. Tyttö sai muistaakseni kirjeitä joltain räätäliltä (?) ja ihanassa mekossa oli volangit (enkä silloin tiennyt, mitä ne olivat). Kirja oli muistaakseni aika ohut ja kuvat olivat suuremmassa roolissa kuin teksti - ehkä. :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja on nimeltään Herra Pähkinäinen ja se on ilmestynyt Tammen kultaiset kirjat -sarjassa. Tekstin on kirjoittanut Britt A. Hallqvist, kirjan on suomentanut Marjatta Kurenniemi ja kuvittanut Birgitta Nordenskjöld.

"Seinällä riippui kiulukanpunainen mekko, jossa oli pitsikaulus ja rypytettyjä rimssuja - volankeja!"

Kirjan toinen painos vuodelta 1973 löytyy Hämeenlinnan pääkirjaston varastosta ja Janakkalan kirjastosta.
https://hameenlinna.verkkokirjasto.fi/web/arena/results?p_p_state=norma…

1 ääntä

Kommentit

Hei! Haluaisin löytää 1970-luvun lasten kuvakirjan, jossa joku pörriäinen lenteli kesäyön maisemissa. Taustat olivat oikeita valokuvia ja pörriäinen muistaakseni päälle piirretty. Olisiko ollut ruotsalainen alkuteos. Mikähän kirja lienee kyseessä? Olen koettanut etsiä teosta jo parikymmentä vuotta...

Voisiko olla Marjatta Kurenniemen Höpsökärpänen?

Toinen ehdotus on tällainen: Elokuvaan Tuulihattu pohjautuvassa Beppe Wolgersin samannimisessä kirjassa (1975) seikkailee ainakin piirretty kimalainen. Osa kirjan kuvista on valokuvia (elokuvasta kaiketi) ja joitakin niistä on elävöitetty piirroshahmoin. Tarina sijoittuu Pohjois-Jämtlantiin ja tapahtuma-aika on juhannusyö.