Onko mitää keinoa saada tietoa henkilöiden asuinosotteista kaupunkialueilla ennen kuin alettiin julkaista osoitekalentereita ja puhelinluetteloita?

Kysytty

Onko mitää keinoa saada tietoa henkilöiden asuinosotteista kaupunkialueilla ennen kuin alettiin julkaista osoitekalentereita ja puhelinluetteloita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin vanhin osoitekalenteri on vuodelta 1847. Sitä ennen mitään painettua lähdettä ei ollut kansalaisille tarjolla. Kaupungit toki olivat pieniä (Helsinkikin), joten kysymälläkin pääsi pitkälle, kun väki tunsi toisensa. Suurta tarvetta hakemistoille ei noissa oloissa ollut. Paras tieto siitä, minkälaisia luetteloita tuon ajan viranomaisilla mahdollisesti oli kansalaisten asumispaikoista, lienee Helsingin kaupunginarkistossa. Heillä on kopiot poliisin vanhasta osoitekortistosta, josta löytyy 1800-luvun osoitteita. Mutta todennäköisesti poliisin osoitekortistokaan ei ylety vuotta 1847 edeltävälle ajalle.

1800-luvun alun Helsingin henkikirjoissa tai kirkonkirjoissa ei osoitteita mainita. Osoitteina käytettiin vanhempina aikoina katujen nimien ja numeroiden sijasta usein omistajien ja kortteleiden nimiä tyyppiä "leipuri Petterssonin talossa yksisarvisen korttelissa".

Lisätietoa suomalaisten osoitekalentereiden ja puhelinluetteloiden historiasta löytyy Jan Strangin teoksesta "Puhelinluettelot ja osoitehakemistot : bibliografinen luettelo Suomen puhelinluetteloista, osoitekalentereista ja yrityshakemistoista sekä niiden liitekartoista v. 1847-1960" (1995):
https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1532135?lang=fin

Vastaus pohjautuu Jan Strangin kanssa käytyyn sähköpostikeskusteluun.