Otsikko
Onko jossain julkaisussa koottuna yhteen Keski-Suomen pitäjien tunnuslauluja sävelmineen ja sanoineen? Siis esimerkiksi Keuruun laulu, Pylkönmäen laulu jne…

Kysytty

Onko jossain julkaisussa koottuna yhteen Keski-Suomen pitäjien tunnuslauluja sävelmineen ja sanoineen? Siis esimerkiksi Keuruun laulu, Pylkönmäen laulu jne.

Entä onko jossain koottuna yhteen Keski-Suomesta kertovia iskelmiä? Esimerkiksi Keuruun neito, Lievestuoreen Liisa jne.

Miten menevät tekijänoikeudet? Voiko paikallinen yhdistys julkaista näistä lauluista painetun julkaisun sanoineen ja sävelmineen? Miten menevät tekijänoikeudet? Pitääkö maksaa jotain maksuja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsin Finna.fi:stä, mutta sieltä ei löytynyt koottua teosta Keski-Suomen pitäjien tunnuslauluista. Hakusanoilla kotiseutulaulut ja keski-suomi lähin hakutulos oli nuottikirja Laulu kotiseutuni, kaiu! : lauluja Keski-Suomesta (T. H. Piha, 1980), mutta kappaleluettelon perusteella siinä ei ole varsinaisia pitäjälauluja. Kokeilin myös hakusanana myös yksittäistä paikannimeä Pylkönmäkeä ja rajasin haun nuotteihin. Tuloksena oli nuottijulkaisu Pelimannisävelmiä. 2, Soitteita Keski-Suomesta (toim. Voitto Mäkelä, 1973). Tämäkään ei vastannut pyydettyä teosta.

Tekijänoikeudet ovat sen verran mutkikkaita, että kannattaa kääntyä suoraan Kopioston puoleen ja selvittää tarkasti miten ja mihin tarkoitukseen haluatte kopioida nuotteja. Yleisesti ottaen tekijänoikeuden suojaaman teoksen käyttöön tarvitaan lupa. Kopioston sivuilla kerrotaan, että "Kirjat, lehdet, valokuvat, nuotit, tietokannat, tutkimusraportit ja muut julkaisut ovat tekijänoikeuslain suojaamia. Niiden kopiointiin ja digitaaliseen jakamiseen tai tallentamiseen tarvitaan tekijänoikeudenhaltijan lupa. --- Julkaisujen ja teosten kopioinnista ja käytöstä maksettavan korvauksen suuruus eli luvan hinta perustuu tekijänoikeudella suojattujen teosten käytön määrään ja käyttötapoihin kullakin sopimusalueella (esim. yritysten toimialalla tai oppilaitossektorilla). Korvaukseen vaikuttaa mm. asiakasorganisaatiossa tapahtuva teosten käytön laajuus, kopioitujen teosten tyyppi (esim. lehti tai nuottijulkaisu) sekä teostyypeille oikeudenhaltijoiden vahvistama tariffi."

Lähteet:

Finna.fi. https://www.finna.fi/

Kopiosto. https://www.kopiosto.fi/