Olen ostanut kirpparilta kirjoja, joissa on kauniita kuvia. Olen kiinnostunut askartelusta (erityisesti korttien tekemisestä), ja haluaisin tietää, voinko…

Kysytty

Olen ostanut kirpparilta kirjoja, joissa on kauniita kuvia. Olen kiinnostunut askartelusta (erityisesti korttien tekemisestä), ja haluaisin tietää, voinko hyödyntää kirjojen kuvia kierrätysmateriaalina korttiaskarteluissani, jos aion myydä tekemiäni kortteja myyjäisissä. Kirjan kuvien tekijänoikeudethan ovat niiden kuvaajilla (ellei toisin määrätty), joten saanko ilman kuvaajan lupaa ansaita rahaa heidän tuotoksillaan, vaikka kortteihin tulee muutakin kuin näitä kuvia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeussivuston mukaan "tekijänoikeus tarkoittaa tekijän lähtökohtaista yksinoikeutta päättää teoksensa käytöstä". http://www.tekijanoikeus.fi/tekijanoikeus/ . Tekijänoikeus on voimassa tekijän eliniän ja 70 vuotta hänen kuolemansa päätyttyä.

Kannattaa olla yhteydessä tekijänoikeudet omistavaan tahoon tai teoksen kustantajaan. Esimerksi WSOY:n sivuilla kerrotaan: "Kansikuvan tai kirjailijakuvan saa julkaista vain kirjasta/kirjailijasta kertovan artikkelin yhteydessä tai kirjan/kirjailijan markkinointiin liittyvissä julkaisuissa."
http://www.wsoy.fi/palvelut/medialle/

Otavan vastaava sivusto: "Otavan kansikuvien ja kirjailijakuvien käyttö on sallittua kirja-arvostelujen ja kirjaa tai kirjailijaa käsittelevien artikkeleiden ja ohjelmien yhteydessä. Kuvien lataaminen näihin tarkoituksiin on maksutonta. Kirjailijan valokuvan yhteydessä on mainittava Otava ja kuvaajan nimi. Kansikuvien yhteydessä ei mainintaa tarvita." http://otava.fi/medialle/