Hyvä kirjastonhoitaja, Tekijänoikeuslaki suojaa taideteosta 70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen. Onko siis mahdollista käyttää (ei-kaupallisessa)…

Kysytty

Hyvä kirjastonhoitaja,

Tekijänoikeuslaki suojaa taideteosta 70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen. Onko siis mahdollista käyttää (ei-kaupallisessa) mainosjulisteessa esim. ruotsalaisen kuvataiteilja John Bauerin (k. 1918) satuaiheisia kuvia mitään lupia kyselemättä? Kiitokset avusta jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä on mahdollista ja sallittua. Kun tekijänoikeus raukeaa, teoksesta tulee yhteistä omaisuutta.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto

0 ääntä

Kommentit

Ei kai toisen ihmisen taiteen käyttö nyt sentään täysin vapaata ole? Eikös ainakin tekijän nimi, teoksen nimi ja vuosi olisi tärkeä ilmoittaa vrt. "isyysoikeus"

Olen myös ymmärtänyt, että jos teos olisikin mahdollisesti julkaistu viimeaikoina niin tekijänoikeudet ovat nykyisellä omistajalla, esim teoksen kustantajalla, joka on tehnyt kaupat taiteilijan perillisten kanssa? Montako vuotta uudelleenvalmistettu teos, kopio, jos sitä on vaikka vähän muokattu, olisi suojattu?
Voisinko kääntää ja kustantaa vaikka jonkin Homeroksen teoksen suomen kielelle omin päin ja myydä sitä kysymättä keneltäkään lupaa kuten vastauksesta voi ymmärtää. Olettaen, että Homeros on kuollut vähintään 70 vuotta sitten? Entäs postuumisti ilmestyneet teokset mikä on niiden tekijänoikeuden kesto.
Terveisin Arska, Für Elisen säveltäjä 2022?