Jos jokin julkaisu on verkossa vapaasti luettavissa, sen voi luetteloida kirjaston kokoelmaan ja linkittää verkkojulkaisuun. Mutta jos saman vapaassa käytössä…

Kysytty

Jos jokin julkaisu on verkossa vapaasti luettavissa, sen voi luetteloida kirjaston kokoelmaan ja linkittää verkkojulkaisuun. Mutta jos saman vapaassa käytössä olevan julkaisun painettu versio on maksullinen, onko luvallista ottaa verkkojulkaisuta tuloste ja ottaa se kirjaston kokoelmaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ei ole luvallista. Kirjastoilla on hyvin rajoitetusti oikeuksia tehdä tekijänoikeuden suojaamista teoksista kopioita omaan kokoelmaan. Kansalliskirjastolla on oikeus tehdä näin, kun sen kokoelmista puuttuvaa teosta ei voi ostaa. Tieteelliset ja maakuntakirjastot voivat turvasyistä tehdä kopioita tuhoutumisalttiista teoksista, mutta vain jos sellaisen kappaletta ei voi ostaa.

Teoksen vapaa lukemisoikeus verkon kautta ei sisällä muiden oikeuksien luovutusta, kuten oikeutta tehdä kopioita. Tekijänoikeuslain 12§ antaa oikeuden tehdä muutaman kopion yksityiseen käyttöön, mutta kirjaston kokoelmaan tehtävä kopio ei ole koskaan yksityistä käyttöä.

Heikki Poroila 27.2.2014