Onko joillain valtioilla todella lakeja, mitkä estävät vammaisen ihmisen muuttamisen tähän maahan?

Kysytty

Onko joillain valtioilla todella lakeja, mitkä estävät vammaisen ihmisen muuttamisen tähän maahan?

Vastaus

Vastattu

Tunnetuin esimerkki maasta, jossa vammaisten maahanmuuttoa on lainsäädännöllisesti rajoitettu, lienee Kanada. Vaikka sen maahanmuuttolaista 1990-luvulla poistettiinkin maahanmuuton esteitä käsittelevässä pykälässä aiemmin käytetyt ilmaukset "invaliditeetti" ja "vammaisuus", niiden tilalle tullutta tulkinnanvaraista "ylettömän terveys- tai sosiaalipalvelujen tarpeen" kriteeriä on sovellettu paljolti vuoden 1869 maahanmuuttolain hengessä, jota laadittaessa vammaiset nähtiin pelkkänä taakkana yhteiskunnalle: "38 (1) A foreign national is inadmissible on health grounds if their health condition -- (c) might reasonably be expected to cause excessive demand on health or social services." Tähän vuonna 2001 voimaantulleen lain pykälään vedoten on jopa kuulovamma voitu tulkita siinä määrin merkittävästi sosiaali- ja terveydenhuollon resursseja rasittavaksi lääketieteelliseksi syyksi, että se on johtanut maahanmuuttohakemuksen hylkäämiseen.

Immigration and Refugee Protection Act (justice.gc.ca)
ahc5multiethnic.doc (live.com)
Immigration and Disability | Council of Canadians with Disabilities (ccdonline.ca)
Immigration | Council of Canadians with Disabilities (ccdonline.ca)
Immigration and Medical Admissibility - Canadian Association of the Deaf - Association des Sourds du Canada (cad.ca)

3 ääntä

Kommentit

USKOMATONTA!!!

In reply to by bell.a (ei varmistettu)

No ei mitenkään uskomatonta. Valtiot toimivat omien sääntöjensä mukaan. Eihän esim. Suomestakaan kansaneläkeläinen voi muuttaa ulkomaille ilman, että menettää kansaneläkkeensä.