Onko Englannin kuningashuoneen jäsenistä kukaan jonkun kirjaston suojelijana tai muuten antanut julkisesti tukea kirjastoille?

Kysytty

Onko Englannin kuningashuoneen jäsenistä kukaan jonkun kirjaston suojelijana tai muuten antanut julkisesti tukea kirjastoille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Englannissa on tavallista, että joku kuningashuoneen jäsen toimii tärkeän instituution suojelijana. London Library sain pian perustamisensa jälkeen suojelijakseen kuningatar Viktorian puolison prinssi Albertin. Sittemmin muut kuninkaalliset ovat seuranneet häntä, nyt tehtävässä on kuningatar Elisabet II.

Englannin kansainyhteisön kirjasto oli taloudellisissa vaikeuksissa 1990-luvulla. Prinssi Charles suojeli keräystä, jolla saatiin kasaan puuttuvat rahat ja kirjaston kokoelmat on näin saatu yhdistettyä Cambridgen yliopiston kirjaston kokoelmiin. Tässä siis kaksi esimerkkiä.