Otsikko
Onko elokuvassa "Siunattu hulluus" kohtaus, jossa joku sanoo, että moottoritiellä ei saa ajaa traktorilla ja ollaanko tässä olevinaan Kuopion moottoritiellä…

Kysytty

Onko elokuvassa "Siunattu hulluus" kohtaus, jossa joku sanoo, että moottoritiellä ei saa ajaa traktorilla ja ollaanko tässä olevinaan Kuopion moottoritiellä vai onko kyseinen kohtaus oikeastikin kuvattu Kuopiossa?

Vastaus

Vastattu

Kesällä 1974 Rauni Mollberg sovitti ja ohjasi Aapelin teoksen Siunattu hulluus tv-elokuvaksi. Muutamia kohtauksia kuvattiin Kuopion keskustassa, muun muassa elokuvateatteri Palatsin aulassa. Osa kuvattiin Ranta-Toivalassa, joka on osa Kuopion kaupunkia. Ranta-Toivalan  tie sen varrella olevat talot ja ladot ovat keskeisiä paikkoja Rummukaisten veljesten tarinassa. Valmissa elokuvassa on Ranta-Toivalan maisemissa kuvattua osuuutta noin 45 minuuttia.

Vuorikarin mukaan lato, jossa elokuvassa pidetään sadetta, sijaitsee lähellä Ranta-Toivalan Uuhilahden pohjukkaa. Paikalta on Jännevirran sillalle vajaa kolme kilometriä ja toiseen suuntaan Toivalan risteykseen viisi kilometirä.

Elokuvassa on kohtaus jossa poliisi pysäyttää Rummukaisten veljet ja sanoo, että moottoritiellä ei saa ajaa traktorilla. Kohtaus on Elävän Arkiston näytteessä.

Lähteitä:

Eläviä kuvia Kuopiossa : 1897 - 2012 / Outi Vuorikari & al.
Kuopio : Kuttuurikolmikko, 2012.

Elävä arkisto https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/02/15/siunattu-hulluus