Onko Anna Maria Lenngrenin runoa Pojkarne suomennettu?

Kysytty

Onko Anna Maria Lenngrenin runoa Pojkarne suomennettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näyttäisi siltä, ettei kysymääsi runoa ole suomennettu kokonaisuudessaan. Laulun kolme ensimmäistä säkeistöä löytyvät suomeksi laulukirjasta ”Lauluja Lönnrotin ajoilta” (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2002). Wikiaineistosta osoitteesta http://fi.wikisource.org/wiki/Muinaisten_aikain_muisto löytyy puolestaan Lenngrenin runon suomennosmukaelma, jonka on tehnyt Carl Helenius ja joka on ilmestynyt ”Turun Viikko-Sanomissa” 1825. Siinäkin on vähemmän säkeistöjä kuin alkuteoksessa.

Kohtuullisen määrän suomennosrunoutta sisältävä, osoitteesta http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi löytyvä Lahden kaupunginkirjaston runotietokanta ei tunne Lenngrenin runon suomennosta lainkaan. On tosin mahdollista, että runo olisi suomennettuna jossakin teoksessa, jonka sisältöä ei löydy käyttämistäni tietokannoista, mutta näyttäisi tosiaan näiden lähteiden perusteella, ettei runoa ole syystä tai toisesta suomennettu kokonaan.