Onko allaoleva sitaatti Väinö Linnan Tuntemattomasta sotilaasta vai Täällä Pohjantähden alla -triologiasta: "Eks nää ett meni nupist läpi"? Joku kysyy, kuinka…

Kysytty

Hei! Onko allaoleva sitaatti Väinö Linnan Tuntemattomasta sotilaasta vai Täällä Pohjantähden alla -triologiasta: "Eks nää ett meni nupist läpi"? Joku kysyy, kuinka kävi, ja vastaus on tämä sitaatti. Kuka näin vastaa, missä tilanteessa ja kummasta teoksesta on kysymys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuo on lähes sanatarkka sitaatti ”Täällä Pohjantähden alla” -trilogiasta. Se esiintyy siellä muodossa ”Miks tommottii kysyt? Eks nää et on knupist läpi...”. Katkelma löytyy yhteisnidoksen (WSOY, 2007) sivulta 494 eli toisen osan kuudennen luvun alaluvusta III. Kohdassa Akselin komppania on matkalla kansalaissodan rintamalle ja näkee neljä haavoittunutta. Joku Akselin miehistä kysyy, onko erästä heistä sattunut pahasti, ja yksi tämän tovereista vastaa edellä mainitulla repliikillä. Aivan ilmeisesti haavoittuneet pitävät moista kysymystä varsin typeränä.