Minulta on kateissa eräs Muumi-sitaatti. Sitaatin ajatus menee jotenkin näin: Toiset etsivät ja toiset löydetään, ja vain niin voidaan välttyä siltä, että…

Kysytty

Hei!

Minulta on kateissa eräs Muumi-sitaatti. Sitaatin ajatus menee jotenkin näin: Toiset etsivät ja toiset löydetään, ja vain niin voidaan välttyä siltä, että täällä vain summamutikassa etsittäisiin toisiaan. Miten sitaatti tarkkaan ottaen kuuluu?

Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sitaatin löytyminen edellyttäisi Janssonin teosten ja ehkä myös muumi -sarjakuvien yms. systemaattista läpikäyntiä. Uskon löytymisen kannalta tarpeellisen aineiston löytyvän pääkaupunkiseudulta ja voitte tilata ne omaan kirjastoon lainaamista ja lukemista varten.

Kysyin valtakunnallisen kirjastoammattilaisten sähköpostilistan kautta muistaako joku kollega tätä sitaattia tai sen alkuperää mutta kukaan ei muistanut.

2 ääntä

Kommentit

Uskoakseni kyseinen sitaatti on teoksesta Muumilaakson marraskuu (1970), jossa sen lausuu Nuuskamuikkunen. Sitaatti sanatarkasti Kaarina Helakisan alkuperäiskäännöksessä:

"On niitä jotka jäävät, ja toisia jotka lähtevät, niin on ollut aina. Kukin saa valita itse, mutta on valittava ajoissa, eikä koskaan saa antaa periksi."