Olisin tiedustellut artikkeleita tahi kirjoja, joissa pohdittaisiin viihteen ja opetuksen välisiä kytkentöjä, eli pohdintaa edutainmentista sekä kirja- että…

Kysytty

Olisin tiedustellut artikkeleita tahi kirjoja, joissa pohdittaisiin viihteen ja opetuksen välisiä kytkentöjä, eli pohdintaa edutainmentista sekä kirja- että nettiympäristössä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjallisuutta edutainmentista löytyi vähän. Johanna Ruhala on tehnyt Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekuntaan pro gradu -työn aiheesta "Lasten edutainment-CD-ROM: tutustumista lasten multimediankäyttöön Uppo-Nallen avulla" (1999). Samoin Asta Raami on kirjoittanut artikkelin "Edutainment: oppi ja viihtyminen samassa paketissa" (Arttu 1997:3, s. 6).
Internetistä löytyy useitakin viitteitä asiasanalla "edutainment", esim. Sonja Kangas: "Edutainment-pelit
pelikulttuurissa" (erit. luku 3 opetuksen viihteellistäminen ja luku 4 teknologia opetuksessa)
http://media.urova.fi/~sonja/essay.htm
Myös Kari A. Hintikan Taideteollisen korkeakoulun medialaboratorion lopputyö "Nettielämää" sivuaa aihetta http://www.uiah.fi/~cons/neproduktio.html ja edutainmentia koskevalta sivulta on myös linkki amerikkalaisen tutkimuslaitos RANDin selvitysraporttiin edutainmentin soveltuvuudesta opetukseen.
Turun kaupunginkirjaston käsikirjastossa on myös asiakkaiden käytettävissä EBSCO-artikkeliviitetietokanta, josta löytyy useita artikkeleita asiasanalla "edutainment".