Miten rna-rokote osaa mennä tekemään piikkipintaa vain joihinkin soluihin, eikö se tee piikkipinnan kaikkiin ihmisen soluihin? Eikö tästä taas tule vaikeuksia…

Kysytty

Miten rna-rokote osaa mennä tekemään piikkipintaa vain joihinkin soluihin, eikö se tee piikkipinnan kaikkiin ihmisen soluihin? Eikö tästä taas tule vaikeuksia yleisesti kehon toimintaan?
Mihin soluihin rna-rokote tarkalleen ottaen rakennuttaa sen piikkipinnan?

Vastaus

Vastattu

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rokote-infosta löytyy tämä:

mRNA-koronarokotteet pohjautuvat teknologiaan, jota on kehitetty 1990-luvulta lähtien. mRNA-rokotteet sisältävät lähetti-RNA:ta (mRNA), jonka avulla lihassolut rokotteen pistokohdassa saadaan tuottamaan rokotteen vaikuttavaa ainetta.

RNA-rokotteet sisältävät lähetti-RNA:ta (mRNA). Sen avulla lihassolut rokotteen pistokohdassa saadaan tuottamaan vaikuttavaa ainetta, tässä tapauksessa koronaviruksen pintaproteiinia.

Elimistön puolustusjärjestelmä tunnistaa tämän pintaproteiinin vieraaksi ja alkaa tuottaa vasta-ainetta sitä vastaan. Näin elimistöä opetetaan torjumaan varsinaista koronavirusta, jos tautia aiheuttava virus pääsee elimistöön.

Rokotteessa ei ole COVID-19 tautia aiheuttavaa SARS-CoV-2 virusta eikä edes sen osasia. Sen sijaan rokote sisältää lähetti-RNA:ta, joka sisältää SARS-CoV-2 viruksen pintaproteiinin (ns. piikkiproteiinin) koodin. Lisäksi rokotteessa on vettä, suoloja, sokeria ja rasvoja. mRNA on rokotteessa hyvin pienen rasvapartikkelin sisällä, jotta se pääsee sisälle lihassoluun.

Koska kyseessä on RNA, se ei pysty liittymään rokotetun solujen perimään (DNA:han). mRNA-rokote ei siis voi muokata ihmisen perimää. Lisäksi rokotteen sisältämä RNA hajoaa elimistössä nopeasti.

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…