Olisiko sinulla aikaa vastata fantasiakysymykseeni? Voisitko ehdotella hyviä yli 200-sivuisia fantasiaromaaneja? Ne saisivat olla teineille suunnattuja kirjoja…

Kysytty

Hei! Olisiko sinulla aikaa vastata fantasiakysymykseeni? Voisitko ehdotella hyviä yli 200-sivuisia fantasiaromaaneja?
Ne saisivat olla teineille suunnattuja kirjoja (vampyyreja, noitia, ihmissusia, lohikäärmeitä). Jotain noista suluissa mainituista. Vähän niinkuin Potterit ja Twilightit yhdessä.
Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin fantasiakirjasarjoja, jotka saattaisivat kiinnostaa sinua.

Elina Rouhiaisen Susiraja-trilogia (Kesytön, Uhanalainen, Vainuttu) kertoo 17-vuotiaasta Raisa Ojasta, joka äitinsä kuoleman myötä joutuu muuttamaan Kainuuseen salaperäiseen Hukkavaaran kylään. Pian käy selväksi, ettei kylässä kaikki ole aivan siltä miltä näyttää – mukaan lukien Raisa itse.

Patricia Wreden Lumotun metsän kronikat -sarja (Lohikäärmeen prinsessa, Lohikäärmeen etsintä, Lohikäärmeen retkikunta, Lohikäärmeen kummilapsi) kertoa Cimorenesta, prinsessasta ja seikkailijasta, joka ei halua tyytyä koruompeluun ja komeaan prinssiin. Cimorene pakenee ahdistavista kuvioista ja ryhtyy mahtavan ja kiehtovan Kazul-lohikäärmeen prinsessaksi. Hän taistelee velhoja vastaan ja kohtaa noidan, puhuvan linnun, kivisen prinssin ja monia erilaisia lohikäärmeitä.

Holly Blackin Magisterium-sarjassa (Rautakoe, Kuparikoura, Pronssiavain) käydään Magisteriumin taikakoulua. Kaikki lapset haaveilevat sinne pääsystä - paitsi Callum Hunt, joka haluaa välttää sitä viimeiseen asti...

Kerstin Gierin Rakkaus ei katso aikaa -trilogia (Rubiininpuna, Safiirinsini, Smaragdinvihreä) kertoo Gwendolynista, jonka suvussa kulkee aikamatkustusgeeni. Häntä aletaan salaisen veljeskunnan toimesta valmistella aikamatkoihin, joilla hän täyttää mystistä tehtävää ikätoverinsa, samaista aikamatkageeniä kantavan komean mutta raivostuttavan Gideonin kanssa.

Cassandra Claren Luukaupunki-kirjassa 15-vuotias Clary Fray huomaa näkevänsä asioita, joita muut eivät näe. Kun hänen äitinsä katoaa mystisesti, hän tutustuu varjometsästäjiin, jotka hallitsevat yliluonnollisten olentojen maailmaa New Yorkin arkitodellisuuden laitamilla. Luukaupunki on kuusiosaisen Varjojen kaupungit -sarjan ensimmäinen osa.

Ursula Le Guinin Maameri-sarja (Maameren velho, Atuanin holvihaudat, Kaukaisin ranta) sijoittuu lohikäärmeiden, velhojen, labyrinttien ja seikkailujen maailmaan. Varpushaukka on lahjakas nuori velho, josta kasvaa elävä legenda. Hän tekee monta urotyötä ja yhden kohtalokkaan virheen.

Fantasiakirjallisuuden lukijan kannattaa tutustua myös Risingshadow-sivustoon, jolta löytää hyviä lukuvinkkejä, kirja-arvosteluja ja keskustelua kirjoista: https://www.risingshadow.fi/.