Olisiko joitain suomenkielisiä lähteitä aiheesta Pushkin ja Pihkova pikku esityksen varten Turun Historiallisessa yhdistyksessa.

Kysytty

Hei, olisiko joitain suomenkielisiä lähteitä aiheesta Pushkin ja Pihkova pikku esityksen varten Turun Historiallisessa yhdistyksessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaski aineistotietokannasta löytyy asiasanalla Puskin lukuisia viitteitä, suurin osa on englanniksi, ruotsiksi ja venäjäksi, mutta viitteitä myös suomeksi löytyy. Kirjoissa käsitellään A.Pushkinin elämää. Yhtään viitettä ei löydy yhdistettynä Pihkovaan.

Suomenkielisistä viitteistä meillä Turun kaupunginkirjastossa on mm. Kansojen kirjallisuus (osa 7), jossa käsitellään myös Puskinin elämää, mutta ei mainita Pihkovaa. Erkki Peurasen kirja "Aleksandr Puskin - venäläinen maailmankirjailija" on lyhyehkö esitys Puskinin elämästä ja tuotannosta. Selasin sen nopeasti, mutta en löytänyt ainakaan nyt suoraa mainintaa Pihkovasta. Romaanina meillä on varastossa Juri Tyjanovin "Nuori Puskin", jossa kerrotaan kirjailijan lapsuudesta ja nuoruudesta.

Lisäksi meillä on ns. Lehtiartikkelikansio, joka on käytettävissä vain kirjastossa, Kirjallisuus ja taiteet -osastolla: kansio pyydetään käyttöön osaston asikaspalvelutiskiltä. Kansio sisältää Suomen eri lehdissä ilmestyneitä artikkeleita Puskinista, ainakin yhdessä artikkelissa mainitaan Pihkova (Kotiliesi 11/2000, Historian tekijät, osa 6).

Internetistä löytyy tietysti linkkejä sekä Puskinista että Pihkovasta. Oheisessa linkissä on lyhyesti tietoa Pihkovasta ja myös Puskinista: http://fi.wikipedia.org/wiki/Pihkova

Eli "Venäjän kansallisrunoilijan Aleksandr Puškinin suku on kotoisin Pihkovasta, ja hän itse kirjoitti siellä. Hänet on haudattu lähelle Pihkovaa." Puskin oli syntynyt Moskovassa.