Olen yrittänyt etsiä tietoja kirjailijasta Pierre Lemaitre. Yksityiselämästä; perheestä, koulutuksesta ym. en ole löytänyt oikein mitään. Olisi kiva, jos…

Kysytty

Hei

Olen yrittänyt etsiä tietoja kirjailijasta Pierre Lemaitre. Yksityiselämästä; perheestä, koulutuksesta ym. en ole löytänyt oikein mitään. Olisi kiva, jos voisitte auttaa.

Vastaus

Vastattu

DekkariNetti ohjaa muutaman haastattelun ja kirjailijasivun äärelle: https://dekkarinetti.tornio.fi/index.php?p=LemaitrePierre

Helsingin Sanomien haastattelussa 2.1.2019 Lemaitre kertoo mm. julkaisseensa ensimmäisen romaaninsa 56-vuotiaana ja työskennelleensä aiemmin kirjallisuudenopettajana ja psykologina, koulutukseltaan hän on psykologi. HS:n mukaan Lemaitre ei ole yleensä myöntänyt haastetteluja suomalaisille tiedotusvälineille, joten tietoa voi olla helpompi löytää muilla kielillä - joskaan englanniksikaan haastatteluja ei tunnu nopsaan vilkaistuna löytyvän.

Google Translaten avulla käännetyn ranskankielisen Wikipedia-artikkelin ja parin haastattelun mukaan Lemaitre on syntynyt työväenluokkaiseen, vasemmistolaiseen perheeseen ja on puhunut mm. pienempien tuloerojen puolesta ja poliisiväkivaltaa vastaan. Lemaitre on kertonut kirjastonhoitajana työskennelleen vaimonsa Pascalinen lukevan kaikki hänen käsikirjoituksensa ja olevansa korvaamaton tuki hänen kirjoittamiselleen.

Oheisissa ranskankielisissä haastatteluissa Lemaitre avaa hieman myös yksityiselämäänsä:

https://www.la-croix.com/Culture/Livres-et-idees/belle-histoire-Pierre-…

https://www.europe1.fr/culture/la-femme-de-pierre-lemaitre-sa-lectrice-…