Otsikko
Olen törmännyt lainaukseen, jota haluaisin käyttää muuan kirjoitustyössä, mutta löydän vain ristiriitaisia tietoja sen alkuperästä. Lainaus jota haluaisin…

Kysytty

Hei!

Olen törmännyt lainaukseen, jota haluaisin käyttää muuan kirjoitustyössä, mutta löydän vain ristiriitaisia tietoja sen alkuperästä. Lainaus jota haluaisin käyttää on seuraava:

"You know in the west we’ve built a beautiful ship, and it has all the comforts. But actually the one thing that it doesn’t have is a compass."

Lainauksen väitetään vaihtelevasti olevan joko Albert Einsteinin tai Werner Heisenbergin tekemä, mutta mitään varsinaista lähdemerkintää en löydä kummastakaan. Osaisittekohan te auttaa minua ensin vahvistamaan sen että tämä on oikea lainaus, ja sitten keksimään mistä saan lähdeviitteen lainaukselle.

Kiitos jo etukäteen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lausahdus vaikuttaisi olevan Einsteinin, peräisin keskustelusta Heisenbergin kanssa, eikä sillä ole varsinaista kirjallista primäärilähdettä. Tästä syystä tieteellisessä kirjallisuudessa siihen tavallisesti viitataan toisen käden lähteen kautta (esim. Holton, G. J., Victory & Vexation in Science: Einstein, Bohr, Heisenberg, and Others. Harvard University Press, 2005).