Olen suunnittelemassa veljelleni 60-vuotislahjaa. Olisin kysynyt onko kirjastosta saatavissa kopioitavaksi vanhoja sanomalehtiä, tässä tapauksessa lehteä…

Kysytty

Hei, olen suunnittelemassa veljelleni 60-vuotislahjaa. Olisin kysynyt onko kirjastosta saatavissa kopioitavaksi vanhoja sanomalehtiä, tässä tapauksessa lehteä Helsingin Sanomat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhat Helsingin Sanomien vuosikerrat ovat käytettävissä mikrofilmattuina Pasilan kirjaston lehtiosastolla.

Digitaalisen mikrofilmien lukulaitteen voit varata Varaamon kautta:
https://varaamo.hel.fi/

Laitteella saa mikrofileistä saa A3-kokoisia paperikopioita (0,50 € / kopio. Sillä voi myös skannata mikrofilmattuja lehtiä ja tallentaa tiedostoja (pdf ja jpeg) muistitikulle.

Lisätietoja voit tarvittaessa kysyä Pasilan kirjaston lehtiosastolta, puh. (09) 3108 5426.

http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pasilan_kirjasto/Yhtey…
http://www.helmet.fi/fi-FI

1 ääntä

Kommentit

Mistä saisin lukea ainakin IltaSanomien ja Iltalehden sivuja huhtikuulta 1998 ? Koskee Ugandassa harjoittelussa olevien sairanhoito-oppilaiden ampumisista

Riippuu paikkakunnasta. Esimerkiksi yliopistojen kirjastoissa (jotka ovat kaikille avoimia) on tyypillisesti tärkeimmät kotimaiset sanomalehdet mikrofilmeinä, samoin Helsingissä Kansalliskirjastossa. Ilta-Sanomat on nykyään käytettävissä myös digitaalisena näissä samoissa paikoissa, mutta toistaiseksi valitettavasti vain vuoteen 1979 saakka.

Vapaakappalekirjastoja ovat:

- Helsingissä Kansalliskirjasto
- Turun yliopiston ja Åbo Akademin kirjastot Turussa
- Jyväskylän yliopiston kirjasto
- Oulun yliopiston kirjasto
- Itä-Suomen yliopiston kirjasto Kuopiossa ja Joensuussa.

Nämä ovat aikoinaan saaneet Suomessa julkaistut lehdet, ja siten esim. nuo kysytyt vuoden 1998 iltapäivälehdet, vapaakappaleina sitä mukaa kuin ne ilmestyvät. Ne ovat käytettävissä näissä kirjastoissa joko painettuina tai, sitä todennäköisemmin mitä keskeisemmästä lehdestä on kyse, mikrofilmeinä.

Muissa kirjastoissa saatavuus sen sijaan voi vaihdella ja vaihteleekin. Finnasta https://finna.fi/ on tätä asiaa poikkeuksellisen vaikea selvittää, koska lehtien ja mikrofilmien tietoja on luetteloitu sinne niin monella eri tavalla, ja jätetty (siis kirjoihin, äänitteisiin yms. aineistolajeihin verrattuna) poikkeuksellisen paljon luetteloimatta kokonaankin. Esim. Tampereen yliopistosta IS ja IL löytyvät paperisina vuodesta 1993 eteenpäin, vaikka Tampereen yliopiston kirjasto ei ole vapaakappalekirjasto, mutta tätä tietoa ei löydy Finnasta vaan ainoastaan yliopiston omilta sivuilta: https://libguides.tuni.fi/sanomalehtikokoelma/a-l Ja jos Finnan tietoihin luottaisi, niin saisi kuvan, että mikrofilmeinä noita lehtiä on ainoastaan kahdessa paikassa koko Suomessa, eli Turun yliopiston kirjastossa ja Helsingin kaupunginkirjastossa Pasilassa. Niitä on hyvin monessa muussakin paikassa.

Kansalliskirjaston digitaaliset lehdet (vuoden 1939 jälkeiset, sitä edeltäväthän ovat avoimessa verkossa) ovat käytettävissä alussa luetelluissa vapaakappalekirjastoissa sekä lisäksi Helsingissä myös Eduskunnan kirjastossa ja Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) kirjastossa. Siellä on käytettävissä mm. Ilta-Sanomat, kuten todettu, vuoteen 1979 asti, ja Uusi Suomi aina lakkauttamiseensa 1991 saakka. Iltalehteä sen sijaan ei toistaiseksi, muutaman viime vuoden numeroita lukuun ottamatta.