Olen suorittanut korkeakoulusta maisterin tutkinnon muulta kuin informaatiotutkimuksen alalta, ja haluaisin kouluttautua päteväksi kirjastonhoitajaksi. Asun…

Kysytty

Olen suorittanut korkeakoulusta maisterin tutkinnon muulta kuin informaatiotutkimuksen alalta, ja haluaisin kouluttautua päteväksi kirjastonhoitajaksi. Asun pääkaupunkiseudulla, ja muutto muualle Suomeen opintojen perässä on tämänhetkisen elämäntilanteen vuoksi jos ei mahdotonta niin ainakin vaikeaa.

1) Tässä http://www.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=160be70e-ee62-45f5… vastauksessa on sanottu, että "[k]irjastonhoitajalta vaadittava koulutus on yliopisto- tai ammattikorkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen pituiset informaatioalan aineopinnot". Onko siis niin, että perusopintoja ei tarvitse suorittaa ollenkaan, vai pitääkö suorittaa 25 op perusopintoja plus väh. 35 op aineopintoja vai 25 op perusopintoja plus 60 op aineopintoja vai mikä on opintojen koostumus?

2) Onko töiden saamisen ja palkan kannalta merkitystä, opiskelenko informaatiotutkimusta yliopistossa vai amk:ssa? Miten vaikuttaa palkkaan ja työn saamiseen, jos opiskelen tieto- ja kirjastoalan ammattikoulutasoisen tutkinnon esim. SLK Instituutin tai Keudan kautta? Yleisessä kirjastossa työskentelyn lisäksi olen ainakin yhtä kiinnostunut työskentelystä tieteellisessä kirjastossa.

3) Mikä olisi pk-seutulaiselle nopein tapa suorittaa nämä opinnot? Onko esim. kesällä yleensä järjestetty mitään avoimia yliopisto-opintoja? Jossain tuli vastaan, että 25 op perusopintoihin menisi kokonainen lukuvuosi, missä ei minusta ole mitään järkeä - normaali tahtihan on 60 op per lukuvuosi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. Tuo vastaus on vuodelta 2004. Sen jälkeen on vaatimuksiin tullut muutoksia. Kirjastot.fi-sivustolle on koottu linkit kirjastoalan koulutusta ja pätevyysvaatimuksia käsitteleville sivuille:

http://www.kirjastot.fi/fi-FI/kirjastoala/opiskelu/

Kirsti Kekin Kirjastoammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimukset, rekrytointi ja koulutus -verkkojulkaisun mukaan kelpoisuusvaatimukset ovat 1.1.2010 alkaen olleet seuraavat:

"1) yliopistossa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60
opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot; (4 §:n 1 momentin 1.
kohta)

2) ammattikorkeakoulussa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu
vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot; (4 §:n 1
momentin 2. kohta)

3) ammatillinen perustutkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 35 opintoviikon
laajuiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot; taikka (4 §:n 1 momentin 3. kohta)

4) tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinto (4 §:n 1 momentin 4. kohta)"

http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Kirjastot/tyoeryhmaet_ja_…

2. Koulutustasolla on varmasti merkitystä työtä haettaessa. Kuitenkin Kirsti Kekin -julkaisun mukaan:

"Kunnassa/kirjastossa päätetään nimikkeestä ja siitä, minkä tasoinen hakija mihinkin työtehtävään ja nimikkeeseen valitaan."

http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Kirjastot/tyoeryhmaet_ja_…

3. Pääkaupunkiseudulla voi opiskella kirjastoalaa ammatillisissa oppilaitoksissa, mutta ammattikorkeakoulu- tai yliopistokoulutus ovat pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Helsingin seudun kesäyliopistossa voi suorittaa Informaatiotutkimuksen aineopinnot (35 op), jotka järjestetään Oulun yliopiston tutkintovaatimusten mukaan.

http://www.kesayliopistohki.fi/index.php?option=com_content&task=view&i…