Miten otan yhteyttä väestörekisteriin sukututkijana?

Kysytty

Olen saanut Helsingin seurakunnilta sukututkimus selvityksen, mutta siina mainitaan, etta kyseenalainen perhe siirtyi siviilirekisteriin vuonna 1925, joten siita puuttuu heidan kuolin aikansa ja paikkansa. Minua on neuvottu ottamaan yhteytta siviilirekisteriin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uskonnonvapauslaki tuli Suomessa voimaan 1923 ja silloin saattoi erota kirkosta. Henkilön piti kuitenkin olla jossain kirjoilla, joten hänen merkittiin siviilirekisteriin.

Väestörekisterikeskuksen historiikista löytyvät seuraavat tiedot: Vuoden 1970 loppuun saakka evankelis-luterilainen kirkko ja ortodoksinen kirkkokunta keräsivät tiedot omista jäsenistään. Vuosina 1919 - 1970 pidettiin kirkkokuntiin kuulumattomista siviilirekisteriä.

Väestörekisterikeskus, jonka tehtäväksi tuli väestökirjanpidon ohjaus ja valvonta sekä väestön keskusrekisterin (nyk. väestötietojärjestelmän) ylläpitäminen, perustettiin vuonna 1969. Atk-pohjaiseen rekisteriin siirryttiin vuonna 1971.

Nykyisin siviilirekisterin tiedot saa maistraatista.

Sukuselvityksen voi tilata mistä maistraatista tahansa. Kaikki tarvittavat lomakkeet löytyvät myös sivulta.https://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/Vaestotietojarjestelman-todistukset/sukuselvitykset/

Sukuselvitykset ovat maksullisia.

  • Sukuselvitys tai muu manuaalinen ote 45 € + laskutuslisä
12 ääntä

Kommentit

Maistraatin nettisivut löytyvät osoitteesta maistraatti.fi EI maistraatit.fi. Jälkimmäinen menee jollekin huijaussivustolle, joka tarjoaa mm vakuudettomia lainoja.