Olen ollut siinä ymmärryksessä, että darin kieli on persian eli farsin kielen Afganistanissa puhuttava murre. Nyt törmäsin kuitenkin Wikipediassa tietoon, että…

Kysytty

Hei!

Olen ollut siinä ymmärryksessä, että darin kieli on persian eli farsin kielen Afganistanissa puhuttava murre. Nyt törmäsin kuitenkin Wikipediassa tietoon, että olisi olemassa peräti kaksi darin kieltä: toinen olisi tämä edellä mainittu persian murre ja toinen aivan oma Afganistanissa puhuttava kielensä. Olikohan Wikipedia (taas) väärässä, vai onko asia tosiaan näin?

Kiitos vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Anhava, Jaakko : Maailman kielet ja kielikunnat (3. p. 2005) mainitaan dari vain Afganistanissa puhuttuna kielenä : ”tämä poikkeaa jonkin verran Iranin persiasta mutta on olennaisesti samaa kieltä” (s. 94). Suomenkielisessä Wikipedian artikkelissa on vakuuttavat lähdeviitteet, tosin lähteiksi mainittuja venäjänkielisiä kirjoja ei tunnu löytyvän Suomen kirjastoista. Klassisen persian kirjallisuuden kielestä darista löytyy Gilbert Lazardin kirjoittama artikkeli Encyclopaedia Iranicasta http://www.iranicaonline.org/articles/dari . Helsingin yliopiston kirjastossa on kirjat The Iranian languages / edited by Gernot Windfuhr, 2009 ja Indo-Iranian languages and peoples / ed. by Nicholas Sims-Williams, 2002, joista voisi löytyä lisätietoja. Ranskankielisessä Wikipedia-artikkelissa mainitaan darin kieli jota puhutaan zoroastrialaisten keskuudessa Yazdissa ja Kermanissa Iranissa. Tästä kielestä on kirja Oulun yliopiston kirjastossa Vahman, Fereydun : Notes on the language and ethnography of the Zoroastians of Yazd.