Olen nuoruudessani lukenut kirjan, joka palaa mieleeni silloin tällöin. Nyt kun heräsi halu etsiä kirja käsiin ja lukea uudestaan, en löydäkään nimeä tai…

Kysytty

Hei,

Olen nuoruudessani lukenut kirjan, joka palaa mieleeni silloin tällöin. Nyt kun heräsi halu etsiä kirja käsiin ja lukea uudestaan, en löydäkään nimeä tai kirjoittajaa mistään mieleni sopukoista. Kysymykseni siis on, että löytäisittekö te oikean kirjan seuraavien muistojen perusteella? Muistot ovat useamman vuoden takaa ja voivat olleet vääristyneitä - mutta näin minä kirjan muistan.

Kirja on ollut minun käsissäni 2010-luvulla, ja haluaisin sanoa sen olleen julkaistu 2000-luvun loppupuolella, mutta tämä ei ole varmaa. Teos on ehdottomasti nuorisokirjallisuutta. Kansikuvassa oli jonkin sortin vanha puu, joka mainittiin kirjassa kerran tai kaksi. Päähenkilöinä teoksessa on kaksoset, jotka asuvat teoksen alkupuolella lastenkodissa. Muistelisin, että kirjassa kerrotaan lastenkodin rangaistuskeinona olleen pahvilaatikko, tai muu vastaava. Ankara kuri ainakin. Lastenkodissa kävi myös joku korkea arvoisempi vieras. Päähenkilöt - ehkä tyttö ja poika - pääsevät adoptioon, ja asettautuvat kauniiseen kotiin, jossa he tekevät jos jonkinmoisia seikkailuja. Edellä mainittu puu on juuri tässä miljöössä.

Tuleekohan tästä mitään 😬 ...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi kirja voisi olla Sharon Creechin Rubiininotko (Ruby Holler, suom. Auli Hurme-Keränen, 2005, Karisto). Alla olevassa linkissä Kirjasampoon on lisää tietoa kirjasta ja myös kirjan kansikuva.

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Aua76989c1-a01a-4d87-a65e-2c6d0162f83c