Otsikko
Olen nähnyt että Eino Jokinen on kirjoittanut kirjan "Ei mirkki vaan pissi" - Utsjoen elämää entisaikaan. Mitä mirkki-sana oikein tarkoittaa? Onko Mirkki-sukunimeä Suomessa?

Kysytty

Hei! Olen nähnyt että Eino Jokinen on kirjoittanut kirjan"Ei mirkki vaan pissi" - Utsjoen elämää entisaikaan. Girjegiisa 1996. Mitä mirkki-sana oikein tarkoittaa? Onko Mirkki -sukunimeä olemassa Suomessa?!

Vastaus

Vastattu

Eino Jokinen kertoo mirkki-sanan merkityksestä kirjansa alkusanoissa (s. 5). Jokisen mukaan vanhemmat saamelaiset eivät vielä 30-40 -luvulla osanneet kunnolla sanoa y-äännettä, vaan siitä tuli i-äänne. Koska sudet tappoivat silloin satojakin poroja joka vuosi, niin susia yritettiin tappaa mm. myrkyllä. Tällä tavalla susia ei kuitenkaan saatu tapettua kovin hyvin, vaan ampuminen oli parempi keino. Poromies Sammeli Laiti sanoi siksi näin: "Ei susille mirkki auta, pissi niille vain auttaa."

Väestörekisterikeskuksen Sukunimihaulla ei Suomesta löydy yhtään Mirkki-nimistä.