Olen miettinyt runoa, jonka kuulin TV:n runo-ohjelmassa, muistaakseni ”runoraadissa” vuosia sitten. Runossa kerrotaan talosta, jossa ihmiset vaihtuvat, mutta…

Kysytty

Olen miettinyt runoa, jonka kuulin TV:n runo-ohjelmassa, muistaakseni ”runoraadissa” vuosia sitten. Runossa kerrotaan talosta, jossa ihmiset vaihtuvat, mutta talo jatkaa elämäänsä. Runo on kirjoitettu talon näkökulmasta. Mikähän runo ja runoilija mahtoivat olla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähetin kysymyksesi Yleisradion asiakaspalveluun ja odottelen vastausta. Lisäys 30.10.2021: Yle:n arkistosta saapui vastaus, jossa arveltiin runon olevan Jukka Vienon Tyhjässä, kalustamattomassa huoneessa. Runo on ilmeisesti teoksessa Stockan kulmalla (Wsoy 2010). Lainaus runosta: "Tyhjässä, kalustamattomassa huoneessa kaikki on mahdollista. Tuohon
tulee sitä ja tätä ja se ja se, ja jokainen paikka on rakkauden tyyssija."

Yle:lle voi kuka tahansa lähettää palautetta ja kysymyksiä sähköisellä lomakkeella, joka löytyy osoitteesta asiakaspalvelu.yle.fi. https://asiakaspalvelu.yle.fi/s/?language=fi.

Runoraati oli ohjelma, jota esitettiin Yle TV1:ssä vuosina 2002 - 2012. Wikipedian tietojen mukaan "Runoraati taltioi yli sata suomalaista runoa. Runoilijat ovat esiintyneet esimerkiksi jäänmurtajilla, viemäriverkostossa ja tulikansan kanssa. Runoraati loi arkiston, joka sisältää niin esikoisrunoilijoiden ensi-esiintymisiä kuin jo edesmenneiden runoilijoiden viimeisiä esiintymisiä."

Lähteet:

Runoraati. Wikipedia. https://fi.wikipedia.org/wiki/Runoraati. (Viitattu 18.10.2021)

Runoraati. Yle.fi. https://areena.yle.fi/1-4436079. (Viitattu 18.10.2021)