Olen lukenut muutaman Walt Disney -kirjan kuvaten videolle ja näyttänyt samalla kirjan kuvat kun luen sitä sekä laittanut nettiin kaupallistaen sen. Nyt mietin…

Kysytty

Olen lukenut muutaman Walt Disney -kirjan kuvaten videolle ja näyttänyt samalla kirjan kuvat kun luen sitä sekä laittanut nettiin kaupallistaen sen. Nyt mietin että ehkä se onkin laitonta. Onko näin? Kirjojen tekijänoikeuksia en ymmärrä vaikka tiedän että musiikkia ja elokuvia ei voi julkistaa mutta entä kirjat jotka luen itse. Auttaako jos laitan myös tekijän nimen eli Walt Disneyn. Kiitos selvityksestä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suosittelen lopettamaan mahdollisimman nopeasti minkä tahansa verkkojulkaisemisen, jossa käytetään hyväksi Disney-yhtiöiden omistamia tai mahdollisesti omistamia sisältöjä ja tuotemerkkejä ilman täsmällistä lupaa. Yhtiö on tunnettu erittäin aggressiivisesta oikeuksiensa puolustamisesta, eikä Suomen kaltainen pieni maa ole Disneyn näkökulmasta liian pieni.

Myös Suomen tekijänoikeuslain näkökulmasta tällainen toiminta on kiistatta laitonta ilman lupaa. Monet Disneyn hyödyntämät tarinat ovat vapaata kansanperinnettä, mutta ratkaisevaa on, mikä on se teksti, jota luetaan ääneen. Jos lukee vanhaa kansantarinaa, se on sallittua, mutta jos lukee versiota, jonka Disney-yhtiö on julkaissut, on kyseessä mitä todennäköisimmin suojattu tekstin versio.

Sama koskee ehdottomasti myös Disney-yhtiön julkaiseman kirjan kuvitusta, joka ei ainakaan ole vapaata perinneaineistoa. Tällaisten kuvien sisällyttäminen kaupalliseen verkkojakelutuotteeseen on yksiselitteisesti luvanvaraista.

Kaikkia teoslajeja suojaa sama laki, kun puhutaan verkkojakelusta. Vain se, joka omistaa teoksen oikeudet, voi ilman erillistä lupaa levittää kyseistä sisältöä verkon kautta. Sillä, että lukee tekstiä itse ja videoi kirjan kuvia, ei synny mitään uusia oikeuksia videoijalle. Myöskään oikeudenhaltijan nimen mainitseminen ei riitä, koska kyseessä ei ole sitaattioikeuden käyttö.

Omaksi ilokseen voi kysymyksessä kuvattua toimintaa harrastaa, mutta tuotosten levittäminen verkon kautta on yksiselitteisesti laitonta. Jos levittämiseen vielä liittyy kaupallinen ulottuvuus, kyseessä voi olla tekijänoikeusrikkomus tai -rikos, josta voi olla taloudellisia seuraamuksia. Siksi on suositeltavaa hoitaa luvat kuntoon ennen mitään muuta.

Heikki Poroila