Olen lapsena 1980 luvun alussa lukenut kirjan joka kertoi lapsesta joka oli sairaana , omassa huoneessaan ja kuvitteli omaan tapettiinsa tarinaa ja oli siinä…

Kysytty

Hei,

olen lapsena 1980 luvun alussa lukenut kirjan joka kertoi lapsesta joka oli sairaana , omassa huoneessaan ja kuvitteli omaan tapettiinsa tarinaa ja oli siinä pian itse mukana. Kirjassa ei ollut värikuvia vaan muutama mustavalkoinen piirretty kuva jossain sivulla.
muistaakseni kirjan kannessa oli kuva lapsesta oman sänkynsä laidalla istumassa tai makaamassa ja osa tapettia taustalla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Marjatta Kureniemen kirja Kuinka Kum-Maa on kaikkialla. Se on ilmestynyt ensimmäisen kerran vuonna 1954 ja siitä on otettu uusintapainokset vuosina 1970 ja 2002.

Suomen Nuorisokirjallisuuden instituutin Onnet-tietokanta kertoo kirjan sisällöstä näin: "Pau on pieni poika, joka on ollut pitkään sairaana. Toipilaana sängyssään hän huomaa olevansa unen ja valveen välitilassa, jossa kohtaa aivan uuden maailman. Tapetista astuu ulos prinsessa Lilaloo, jonka avulla myös Pau onnistuu pääsemään kaksiulotteiseen muotoon - kaikki ovat vain pitkiä ja leveitä, paksuus puuttuu! Pau astuu Lilaloon kanssa tauluun leikkimään kuningatar Blankan pojan, prinssi Haakonin kanssa. Hän tutustuu myös moniin kiinnostaviin henkilöihin, kuten valokatkaisijassa asuvaan Nappulavuoren Noitaan ja katon rasvatahralta näyttävään Kattovaariin."