Olen lainannut koulumme kirjastokortilla oppilailleni kirjoja. Mitä, jos oppilaani palauttavat kirjat myöhässä? Kertyykö myöhästymismaksuja? Virkailijan mukaan…

Kysytty

Hei,
olen lainannut koulumme kirjastokortilla oppilailleni kirjoja. Mitä, jos oppilaani palauttavat kirjat myöhässä? Kertyykö myöhästymismaksuja? Virkailijan mukaan ei, onko todella näin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Myös koulun kortilla lainattu aineisto on tarkoitus joko uusia tai palauttaa laina-aikoja noudattaen. Samalla oppilaat oppivat toimimaan kirjaston käyttösääntöjen mukaan ja huolehtimaan lainaamansa aineiston ajallaan palauttamisesta. Koulun- tai luokan kirjastokortin takaajan eli vastuuhenkilön tehtävänä on ohjeistaa oppilaat näin toimimaan.

Lainausta ja kirjastokortteja koskevat säännöt pätevät myös koulun kortteihin: lasten- ja nuorten aineistosta ei peritä myöhästymismaksuja, poikkeuksena dvd:t ja konsolipelit. Aikuisten aineistosta peritään myöhästymismaksua 0,40 €/laina/vrk.

Koulukortin vastuuhenkilö voi hankkia kortille nelinumeroisen pin-koodin, jolloin lainat on helppo uusia myös verkkokirjastossa. Kannattaa ottaa käyttöön myös eräpäivämuistutus, jolloin saa sähköpostimuistutuksen lähestyvästä palautuspäivästä.