Otsikko
Olen kirjoittanut muistiin : Levi Kingsburg, Juusto ja sen reijät. Luulin sen tarkoittavan kirjaa enkä löydä sitä kirjastosta. Mikähän arvokas asia tuo on?

Kysytty

Olen kirjoittanut muistiin : Levi Kingsburg, Juusto ja sen reijät. Luulin sen tarkoittavan kirjaa enkä löydä sitä kirjastosta. Mikähän arvokas asia tuo on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muistiinpanosi viitannee tähän:
Carlo Ginzburg: Juusto ja madot - 1500-luvun myllärin maailmankuva (Gaudeamus, 2007)

1500-luvulla Italiassa eläneen mylläri Domenico Scandellan eli Menocchion omintakeiset ajatukset herättivät historiantutkija Carlo Ginzburgin uteliaisuuden, kun tämä törmäsi niihin udinelaisessa paikallisarkistossa 1960-luvulla. Noin 400 vuotta aikaisemmin Menocchion ajatuksista oli kiinnostunut myös inkvisitio, jolle mylläri joutui tekemään tiliä käsityksistään Jumalasta, uskonnosta ja maailmankaikkeudesta.

Inkvisition kuulustelupöytäkirjojen perusteella Ginzburg hahmottelee Menocchion maailmankuvan, joka ei ollut sopusoinnussa katolisen kirkon eikä kerettiläisten lahkojen oppien kanssa. Hänen mukaansa se heijastaa ikivanhaa eurooppalaista talonpoikaiskulttuuria, sellaisia ajattelun kerroksia, joita kirjallisista lähteistä ei löydy. Niinpä tämä mikrohistorian klassikko on samalla kiehtova kertomus 1500-luvun Italiasta, talonpoikaisen maailmankuvan ja inkvisition yhteentörmäyksestä.

Kaikki oli kaaosta eli maa, ilma, vesi ja tuli olivat yhtä. Siitä kaikesta muodostui massaa, aivan kuten juusto muodostuu maidosta ja siihen tulee matoja, ja nämä madot olivat enkeleitä. Enkeleiden joukossa oli myös Jumala, joka luotiin samaan aikaan tästä massasta, ja hänestä tuli herra, jonka alaisuudessa oli neljä komentajaa, Lucifer, Mikael, Gabriel ja Rafael.

Kirjaa on saatavilla PIKI-verkkokirjastossa ja kustantajan verkkokaupassa. PIKI: http://piki.verkkokirjasto.fi/web/arena/

Lähde: Gaudeamus