Olen kiinnostunut vankilaan sijoittuvista kirjoista, elokuvista ja tv-sarjoista. Animal Factoryyn (kirjana ja elokuvana) tututuminen on suunnitteilla. OZ on…

Kysytty

Olen kiinnostunut vankilaan sijoittuvista kirjoista, elokuvista ja tv-sarjoista. Animal Factoryyn (kirjana ja elokuvana) tututuminen on suunnitteilla.
OZ on ollut suosikki sarjani, joten kaipaisin jotain samalla tavalla vankilan sisäisestä maailmasta kertovaa. Erityisesti ihmissuhteet, juonittelut ja ristiriidat jotka syntyvät suljetussa yhteisössä kiinnostavat.
Englanniksi helmetistä löytyi jotain kiinnostavalta vaikuttavia kirjoja, mutta luen yleensä mieluummin suomeksi.
Mitä suosittelisitte?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin suomenkielisiä vankilaympäristöön sijoittuvia romaaneja:

Willocks, Tim : Linnakundit . Otava, 1995.
Ahl, Kennet : Myyty mies. Tammi, 1979.
Cheever, John : Falconer. Karisto, 1978.
Hayes, Billy : Keskiyön pikajuna. Uusi kirjakerho, 1978.
King, Stephen : Rita Hayworth - avain pakoon. Book Studio, 1995.
King, Stephen : Kuoleman käytävä. Tammi, 2000.
Bunker, Edward : Elukkatehdas. Like, 2000.
Bunker, Edward : Verikoirat. Like, 2000.
Bunker, Edward : Konnakoulu. Like, 2001.
Bunker, Edward : Julmin peto. Like, 2007.
Mutis, Alvaro : Araucaiman kartano ; Lecumberrin päiväkirja. Kookos, 2000.
Grisham, John : Veljet. WSOY, 2001.
Zweigbergk, Helena von : Rakkaus viiltää syvältä : rikosromaani. Karisto, 2003.
Zweigbergk, Helena von : Joka häpeää kantaa : rikosromaani. Karisto, 2005.
Charriere, Henri : Vanki nimeltä Papillon. Otava, 1970.
Nykänen, Harri : Raid ja pelkääjät : jännitysromaani. WSOY, 2001.
Ranelid, Björn : Rakkauden sisimmäinen huone. Otava, 1997.
Turunen, Martti Ilmari : Vankilablues. VAPK-kustannus, 1992.
Ojaharju, Jorma : Kakku. 1966.

Elokuvia :

Chopper / written and directed by Andrew Dominik.
Pako Alcatrazista / produced and directed by Don Siegel ; screenplay by Richard Tuggle
The Shawshank redemption = Avain pakoon / written and directed by Frank Darabont ; based on the novel "Rita Hayworth and Shawshank redemption" by Stephen King
Vihreä maili : kahden levyn erikoisjulkaisu / written for the screen and directed by Frank Darabont ; based on the novel by Stephen King
Viherpeukalot / written and directed by Joel Hershman
Lucky break / directed by Peter Cattaneo
Luunmurskaajat / directed by Robert Aldrich
Isku selkään / directed by Ulu Grosbard
The United States of Leland / written & directed by Matthew Ryan Hoge
..Avoimien ovien päivä helvetissä / directed by John Hillcoat (videokasetti)
Hurricane / directed by Norman Jewison (videokasetti)
Papillon / directed by Franklin J. Schaffner (videokasetti)

HelMet-verkkokirjastosta http://www.helmet.fi voi hakea lisää asiaan liittyvää aineistoa hakusanoilla vangit, vankeus, vankilat. Esim. vangit (vankeus or vankilat).
Ks. myös aihetta sivuava vastaus tämän palvelun arkistossa http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?questionID=98821927-1…